Faal

    Hej, jag är en andraårselev i naturvetenskapsprogrammet. Jag gick in i detta program eftersom jag var förvirrad över vilken utbildning jag skulle välja på universitetet, och detta program garanterar alla val jag vill. Nu känner jag mig intresserad av arkitekt men jag behöver hjälp med att förstå antagning till detta program. Som jag sa naturvetenskapsprogrammet har kraven för alla utbildningar i högskolan. Men jag undrar, måste alla mina betyg vara A även i naturvetenskapsprogrammet för att kunna komma in i arkitektsutbildning, eller eller gör det ingen skillnad om jag till exempel har A eller C i fysik 1, så länge jag har fysik 2 ? (vilket är samma sak med matte och kemi) Jag menar, kan jag komma in i utbildningen som en naturvetenskapselev även om mina betyg är mellanliggande (B,C och D)och inte utmärkta (A)?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Faal!
    Om vi tittar på Antagningsstatistik för Arkitektutbildningar (Lunds universitet & Kungl. Tekniska högskolan), då ser vi att antagningsgräns ligger stadigt på över 21.00, alltså kan t.ex ligga i BI, direktgruppen på 21.15 eller 21.20 och i BII, kompletteringsgruppen på t.ex 21.70.
    20.00 har man om man har alla A i alla kurser på gymnasiet, alltså räcker inte det (alltså räcker inte att ha alla A i alla kurser från alla 3 gymnasieårskurser) utan man måste även ha några merit/extra-poäng. Alla gymnasiebetyg från alla 3 årskurser räknad in i ditt jämförelsetal/snittbetyget (förutom gymnasiearbetes betyg).
    Är man BEHÖRIG, kan man komma in även genom högskoleprovet (i HP-urvalet) och till just arkitektutbildningar - även med hjälp av ARKITEKTPROVET, som är ett speciellt prov just för att konkurrera om plats till just arkitekt-utb. Läs gärna  om yrket Arkitekt på Framtid.se/arkitekt och om arkitektprovet - på arkitektprovet.se

    Du får också gärna kika på yrkeshögskoleutbildningar: yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering
    yrkeshogskolan-kungsbacka/byggprojektoer-cad-bim...
    campus-skelleftea/3d-visualisering-och-digital-compositing
    hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör
    campus-i12/technical-artist-arkitektur-inredning-produkter
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/byggprojektor-bim
    nbi-handelsakademin/byggnadsingenjor-digitalt-byggande
    utbildning/campus-i12/3d-artist-arkitektur-inredning-produkter

    • Faal : Tack för bra förklaring. En till fråga, vad hjälper tekniska basåret i det här fallet. Får jag komma in i tekniska basåret om jag är klar med gymnasieutbildning?
    • Anna : Tekniskt basår är i första hand till för dem som på gymnasiet läste "fel program", t.ex läste samhällsvetenskapsprogrammet men vill komma in på tekniska utbildningar på högskolenivå, och saknar för behörighet t.ex matematik 3 och 4, fysik 2och kemi 1. Sedan kan vissa tekniska basår uppge att de ger plasgaranti på den egna skolan, sen, men oftast är det platsgaranti till "någon utbildning" på det lärosäte där man gick basåret, inte alls exklusivt till just den utbildning som man i första hand vill gå. Till populära utbildningar som t.ex arkitektutb. brukar inte platsgaranti efgter basåret ges.
    • Faal : Tack så mycket för hjälpen!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer