Kimia
    För att vara med i ett parti.De som är ansvariga för ett parti.

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    För att få vara med i ett parti krävs först och främst engagemang.
    För dig som är så pass ung (17 år) är det ungdomsförbund som du går in i. Om medlemskap ansöker man på partiets hemsida. Nu vet jag inte vilket parti du vill gå in på men sök på partiets namn på internet så du fram deras hemsida. På hemsidan finns det någonstans BLI MEDLEM eller Ungdomsförbundet - och då går du in på ungdomsförbundets plats på hemsidan och i fall du inte hittar "Så här blir du medlem", då kan du skicka epost eller ringa till dem och fråga om hur du blir medlem.

    En avgift på t.ex. 30-40 kronor per kalenderår kan förekomma, bara så att du vet att det oftast inte är helt gratis att vara medlem i ett parti. Det finns (eller kan finnas) partier som inte tar avgift för att bli medlem.

    När du blir medlem, får du mer info från partiet direkt. Du kan då själv också söka dig till olika aktiviteter och ställa frågor till medlemmar och till partiets ledning, engagera dig i olika frågor och kanske väcka nya frågor som du personligen tycker är viktiga.

    Bästa hälsningar
    Anna
    • : Jag menar hur man blir en ledare i ett parti?,inte att bli medlem.Alltså att ha ett yrke som partiledare.Mvh
    • Mikael : Partiledare blir valda av medlemmar. För att kunna bli vald måste man börja med att bli medlem, jobba inom partiet i flera år och sedan kan bli nominerad och till sist vald till partiledarposten.