B.
    Jag vill bli apotekstekniker och undrar allt information om detta

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Aylin, läs på http://www.framtid.se/profession/apotekstekniker/
    och
    se utbildningens presentationer på http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/apotekstekniker2 (behörighet: Minst 6 månaders heltidsanställning från service och/eller försäljning efter gymnasiet samt behörighet till yrkeshögskolestudier + godkända betyg i Svenska/svenska som andraspråk 2, Samhällskunskap 1 b, Naturkunskap 1b och 2).
    och på http://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/apotekstekniker4
    Om du saknar formell behörighet kan Du ansöka om tillgodoräknande för tidigare utbildning & praktisk erfarenhet dvs söka i "fri kvot".
    Om du läser SA på gymnasiet, då ingår alla kurser, förutom Naturkunskap 2, som obligatoriska i din Studieplan. Naturkunskap 2 får läsas som programfördjupande kurs på SA. Försök välja den om det går. Om du inte kan läsa den som programfördjupande, fråga om du kan välja den inom Individuellt val.

    Ang. arbetslivserfarenhet: jag vet att det är svårt att få jobb när man är så ung, men sök sommarjobb och extrajobb. Det går att lägga ihop alla inarbetade timmar och försöka få ihop det till 6 månader och i fall du inte får jobb, sök en praktikplats (praktik kan ersätta arbetslivserfarenhet när man söker en Yrkeshögskoleutbildning). I fall du inte får ihop arbetslivserfarenhet, sök ändå. Det kan hända att du får utbildningsplats i alla fall: just yrkeshögskoleutbildningar har möjlighet att ta in upp till 20% obehöriga.

    Bästa hälsningar
    Anna SYV