Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Olivia!

    Det finns inte en specifik utbildning utan många olika utbildningar som kan ge möjlighet att bli anställd som utredare hos Polisen.
    De utbildningara som är relevant för anställning som civil utredare är akademiska utbildningar inom t.ex juridik, kriminologi, beteendevetenskap eller andra utbildningar med samhällsvetenskaplig inriktning.

    En annan väg in i jobbet som civil utredare är via erfarenhet av utredningsarbete där man har kontakter med människor i svåra krisartade situationer, som utredningsarbete inom Försäkringskassan, Socialtjänsten eller Migrationsverket.

    Man kan t.ex utbilda sig till Socionom eller annars skaffa sig vilken utbildning "som helst" bara det är minst 3-års studier på högskolenivå, och med den kan man få jobb som utredare på en myndighet. Om man inte direkt får jobbet som Civil utredare kan man söka andra utredarjobb, till att börja med, t.ex som Utredare på Försäkringskassan, och efter några år där kan man söka jobb som utredare hos polisen - då har man fler meriter (erfarenhet av att ha jobbat som utredare på en myndighet).

    På så sätt kan man säga att ganska många av de 3-åriga akademiska utbildningarna kan leda till anställning som civil utredare.

    För övrigt krävs det att man har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.