Ellia
    Hejsan!
    1. Jag är väldigt intresserad av att jobba med obduktion/ på bårhus.
    Alltså så skulle jag vilja bli en rättsmedicinsk assistent/rättsläkare eller obduktionstekniker.
    2. Eller en sådan som gör iordning kroppen, dvs sminka och göra kroppen så lik som människan var innan, då jag har en väldigt stor passion för sminkning.

    Vad krävs för att bli någon utav dessa?
    Vilka gymnasiekurser behövs, och vilka kurser/program ska man läsa efteråt?
    Tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellia,

    dina önskemål "faller" under flera Olika yrken - kika gärna på Rättsläkare, Obducent, Obduktionstekniker, Krematorietekniker/krematoriemedarbetare och Begravningsentreprenör.

    Rättsläkare >> och Obducenter >> är i grunden Läkare (man behöver ta examen från läkarprogrammet).

    Obduktionstekniker >> - tidigare har en eftergymnasial utbildning funnits, men inte längre. Det är inte uteslutet att inom yrkeshögskola kan starta någon sådan utbildning i framtiden. I dagens läge rekommenderas att få utbildning till undersköterska och försöka få arbete på ett sjukhus; efter några år kan man, om man har tur, få möjlighet att bli anställd som obduktionstekniker och bli upplärd på arbetsplatsen.

    Att sminka de avlidna är det antingen Begravningsentreprenörer eller Krematoriemedarbetare som gör eller så anlitar dem någon "sminkör"/make-up artist. Här finns det egentligen inga strikta regler angående vem som kan göra det jobbet.
    Du kan kontakta de begravninsentreprenörer som finns i närheten där du bor och fråga vem som de låter sminka de avlidna inför begravningar; det är inte omöjligt att de kan anställa utan någon som helst speciell utbildning; dock kan det i så fall handla om några timmar i veckan eller "vid behov" alternativt får man utföra många andra arbetsuppgifter - som allt-i-allo.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    ANNA