Alexander

    Hej. Har nyss pluggat färdigt till elektriker på en vuxenutbildning med godkänt i alla ämnen som vi hade. Har dock inte godkänt i matte 1a. Kommer det blir problem på grund av det? Är just nu elektriker praktikant. Kommer jag kunna få ett lärlingsjobb och bli inskriven som lärling trotts att jag inte har godkänt i matte 1a? Och kommer jag kunna få ta ecy-certifikat efter min lärlingstid?

    • Vägledare :

      Du får inte ut EXAMENSBEVIS då godkänt betyg i matte 1 är ett av kraven. Undrar om du har pratat med SYV-en på komvux om matte 1a och vad du fick för svar av honom/henne? Detta frågar jag för att en SYV som inte på sin skola har elektriker-utbildning kan inte sådana detaljer som du frågar efter och måste göra efterforskningar för att kunna ge svar.

      Elektriker kan ansöka om Olika typer av auktorisation, vilken typ av auktorisation vill du ansöka om?

    • SYV-besökare :

      kontakta www.insu.se och ECY https://ecy.com/  - se om de kan besvara frågan.

    • SYV-besökare : Det ser ut (i alla fall vad våra efterforskningar visade hittils) på följande sätt: ECY säger att Ma1a är ett krav för att få sitt ECY-certifikat. Alltså måste eleven ha betyg minst E i Ma1a.
    • Julia : Har du godkänt betyg i Praktisk ellära? Den kursen innehåller ju mycket matte.
    • Julia : Maila till [email protected] - bifoga alla dina betyg som du fick efter det att du avslutade grundskolan.
    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    SYV-besökare SYV

    Svar från elektrikerbranschens gymnasium:
    Om någon av våra elever missar t.ex. matte 1 så innebär det att eleven inte kan få sitt yrkescert, men hen är ju fortfarande elektriker. Eleven får då arbeta som lärling.

    ***
    Svar från Elsäkerhetsverket: Hej
    Utbildningskrav för att bli El - lärling får du fråga utbildningsföretagen om och vilka krav dom har för att skriva in elever.
    När du har gått en utbildning och fått praktik kan du gå vidare och söka en auktorisation.
    Hos Elsäkerhetsverket söker du auktorisationer då ska du ha en godkänd utbildning och en praktik som uppfyller kraven för den auktorisation du söker.
    Här kan du läs om vad som gäller för att bli elinstallatör:
    Att bli elinstallatör

    Hej igen, jag har tagit kontakt med några sakkunniga och fick följande svar:
    - Det beror på vad för form av elarbete han vill jobba med. Men är det installation behöver han ha matematik 1.
    - Lärlingsanställning är det inte förbjudet att erbjuda*** till ngn som inte är godkänd i matte 1, men sedan kan man inte gå vidare efter lärlingsanställningen (man bli då för evigt lärling med låg lön), om man inte får godkänt betyg i bland annat matte 1.
    *** ang. få lärlingsanställning; det kan bli svårt att hitta ett företag som vill anställa dig som lärling om de vet att du ej ska kunna gå vidare efter lärlingsanställning och bli en elinstallatör. Det är visserligen inte förbjudet för företagen att anställa ngn som ej kommer kunna gå vidare efter lärlingstiden, men i praktiken vill inte företagen göra det för att de inte ser någon större vits med det.

    Anna SYV på FrågaSYV

    hejsan, jag tycker man bör utgå från information på ecy.com/bli-elektriker/utbildning/utbildning-till-elektriker-inom-vux

    men exakt svar på frågan om det är helt nödvändigt att få godkänt betyg i matematik 1a eller inte - kan vi på FRåGA SYV tyvärr inte ge. Vi måste söka experthjälp. Vi återkommer om vi fått svar från experter/sakkunniga.

    Elbranchens centrala yrkesnämd (ECY) handlägger lärlingsfrågor och frågor om elcertifikat. Och det borde vara de som kan svara på den specifika frågan om matte 1a godkänt är helt nödvändigt att ha eller om man kan bli elektriker även utan det betyget.
    Vi har kontaktat ECY och ställt frågan om det. Inväntar svar. Om de svarar, förmedlar vi deras svar till dig. Du kan dock själv kontakta ECY också och få svar direkt från dem.

    https://ecy.com/kontakta-ecy/

    Mvh
    ANNA

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej igen,
    vill råda dig maila till [email protected] och bifoga alla dina gymnasiala betyg.
    Därifrån får du svar från en sakkunnig inom elbranschen.
    Vänligen
    Julia