Elin
    Hej, jag heter Elin och är 17 år gammal. Jag läser natur på gymnasiet och funderar just nu på att plugga vidare till barnmorska. Jag undrar vad som krävs för att bli barnmorska och även om det finns fördelar med att läsa till detta utomlands (helst England då jag tidigare bott där). Vad jag förstår så går det att börja studera till "midwife", alltså barnmorska, direkt i England medan man i Sverige först måste läsa till sjuksköterska. Stämmer detta? Väldigt tacksam för svar.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Elin,
    i Sverige är det mycket riktigt så att du först studerar till Sjuksköterska (3 år på högskola/universitet) och sedan kan söka påbyggnadsutbildning Barnmorska.
    Vi på Fragasyv.se kan tyvärr inte ge dig information om utbildningssystemet i England - för det krävs det specialkunskap som vi saknar. Vi vill inte gissa och om vi söker info- på internet (vilket du själv också kan göra) så vet man inte om det är helt korrekt, aktuell och pålitlig information.
    Jag TROR att det kan förhålla sig på det viset: i fall utbildning till Barnmorska utomlands är kortare än den i Sverige eller på en lägre nivå (t.ex. på gymnasial nivå) - blir du inte behörig att jobba som Barnmorska i Sverige efter en sådan utbildning i så fall.
    Jag skickar nu några länkar till sidor som vi tror har aktuell och pålitlig information om studier utomlands:
    http://www.framtid.se/studera-utomlands/
    http://europa.eu/youth/EU/education-and-training/school-and-university_en - här borde möjlighet finnas att ställa frågor om studier i olika länder inom EU
    http://studera.nu/studera-utomlands/vart-kan-jag-aka/lander-a-o/storbritannien/

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Liselotte SYV

    Liselotte
    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag vill komplettera information som du fick från oss tidigare idag.
    Barnmorska är en påbyggnadsutbildning som är 1,5 på heltid efter den 3-åriga sjuksköterskeprogrammet.
    Det finns även andra utbildningar som man kan läsa efter grundutbildning till Sjuksköterska - t.ex. Operationssköterska, Barnspecialistsköterska eller Akutsköterska.
    Röntgensjuksköterska är däremot en separat utbildning som är Grundutbildning, i likhet med Sjuksköterska.

    Min åsikt är den att det många gånger finns fördelar i att utbilda sig i det landet där man senare vill arbeta. Även inom EU, där det borde vara "samkörda" utbildningar och arbetsmarknaden - så finns det ändå skillnader mellan olika länder (och inte minst språket kan utgöra hinder vid studier och/eller i jobbsökandet och senare på arbetsplatsen).

    Vänligen
    Peter SYV