Lisa
    Hej
    Jag går i 8:an och funderar på att bli stylist inom makeup/mode. Jag undrar vilken linja man ska söka till och vilka betyg som krävs för att komma in.

    Jag undrar även hur man kan bli en världsberömd/känd stylist.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du brinner för ett intresse för styling/mode! Det kan vara ett kul sätt att gå gymnasiet på. Lägg till lite matte, svenska och engelska så har du en reservplan om du inte skulle lyckas fullt ut. För det är en ganska tuff arbetsmarknad för just denna bransch - många vill jobba inom den.

    De som är kända i branschen har nog jobbat sig upp under lång tid och blivit mer och mer skickliga men även kanske lyckats träffa rätt personer vid rätt tillfälle. Det är nog viktigt att man är beredd på de olika möjligheter som uppstår och vågar hoppa på olika jobbtillfällen när dom kommer så man hela tiden utvecklar sitt nätverk av kontaktar och själva hantverket.

    Du kan kika på Hantverksprogrammet - där har dom en del inriktningar inom styling och mode. Lycka till!/Lena, Syv