Lisa
    Finns det mycket jobb för bilskadeoperatör (skadereglerare) inom Skåne? Vad krävs för att bli en bilskadeoperatör(skadereglerare) om man inte har läst gymnasiet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Lisa, det är försäkringsbolag som anställer folk som bedömer skador på bilar & rätt till ersättning.
    Det är arbetsgivaren som får ta beslut vem som är lämplig till det jobbet. Även om det skulle vara mycket lediga jobb inom det, kommer inte arbetsgivare att ta in en person som hen inte tror kan göra ett bra jobb.
    Bilmekaniker eller Teknikprogrammet från gymnasiet passar till att söka det jobbet.
    Jag återkommer lite senare, när jag har pratat med mina kollegor.
    Har du några kurser godkända från gymnasiet eller inte alls?

    Mvh & jag återkommer!
    Julia SYV
    Hej igen, jag har pratat med kollegorna & fick några tips:
    1. fråga på AF angående PRAKTIK på ett försäkringsbolag för dig; du måste skriva in dig på Arbetsförmedlingen (om inte du redan är inskriven) och om de beviljar PRAKTIK för dig - kan du kanske delvis känna på hur det är att jobba med just de uppgifterna & om du verkligen vill satsa på det och delvis finns det en chans att du skulle få jobb på din praktikplats - om de tycker du passar in där;

    2. http://malmo.se/Forskola--utbildning/Utbildning-for-vuxna/Vagledningscentrum/Kontakt---oppettider.html kontaktuppgifter till Vägledningscentrum i Malmö; du är 17 år och är för ung för Komvux men undantag kan finnas: bäst du tar kontakt med Vägledningscentrum, så berättar de om allt som finns i Malmö och som du kan delta i;

    3. när du kontaktar arbetsgivarna, kan du nämna iNTRODUKTIONSANSTÄLLNING - då AF betalar kompensation till arbetsgivaren när en ung person utan arbetslivserfarenhet, anställs. Kravet är att du studerar eller får handledning på minst 15% och får jobba max 85%;

    4. utbildning http://www.yhguiden.se/utbildning/fei-foretagsekonomiska-istitutet/forsakringsradgivare-skadereglerare1 har förkunskapskraven: gymnasieexamen + en kurs i Matematik 2, dvs minimikravet är att ha gått yrkesprogram på gymnasiet och lagt till en extra kurs i Matte och klarade den med minst betyg E = godkänt.

    5. du kan läsa gymnasieutbildning på en Folkhögskola /för att bli antagen där är minimiålder 18 år, men när jag frågade, fick jag svar att de tar in från den kalenderåret då man fyller 18 år, så om du fyller 18 under resten av det kalenderåret, kan du redan nu försöka komma in på en folkhögskola. Om du fyller 18 år nästa kalenderår, borde de kunna ta in dig från januari /och det är nästan december nu... inte lång tid kvar alls/. Hela utbudet av vad som finns på folkhögskolorna - se på www.folkhogskola.nu

    Du kan givetvis fråga på en YH utbildningen/länk ovan/ om de kan göra undantag och ta in dig när du inte uppfyller kraven. Du får också söka jobb på ett försäkringsbolag och nämna att det finns ett nytt stöd Introduktionsanställning (vilket är fördelaktigt för arbetsgivaren). Det är dock mycket svårt att få jobb utan minst gymnasiekompetens.

    Önskar dig det bästa! Hör av dig igen om du har andra frågor!
    Mvh
    Julia Syv