Anonym

    Hej! Läser nu Arbetsterapeutprogrammet men är väldigt intresserad av att bli psykoterapeut, då jag gillar psykologi. Nu undrar jag om man måste ha gått psykologprogrammet för att bli leg psykoterapeut, eller om man kan gå andra vägar. Isåfall, hur går det till?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej!

    Titeln "psykoterapeut" & legitimation* nås i Sverige endast via högskoIeutbildningen Psykoterapeutprogrammet, som är en påbyggnadsutbildning för flera olika yrkesgrupper, till exempel för psykologer, socionomer och läkare

    Om man väljer att gå vidare till en påbyggnadsutbildning som ger psykoterapeutexamen (för att kunna få legitimation som psykoterapeut) är det utbildningsanordnaren för Psykoterapeutprogrammet som bestämmer antagningskraven och kan svara för utbildningsinnehållet. Vad gäller info om vilka utbildningar som har examensrätt, finns förteckning hos Universitetskanslersämbetet, UKÄ, som också har tillsyn över dessa utbildningsanordnare.

    Behörighet till psykoterapeututbildningen
    För att få tillträde till psykoterapeutprogrammet måste man bland annat ha genomgått en grundläggande psykoterapiutbildning**.
    Man måste också inkomma med Intyg från arbetsgivare eller uppdragsgivare om att man under psykoterapiutbildningen, som pågår i 3 år på halvtid, ska inom sin anställning ha möjlighet att jobba med relevanta arbetsuppgifter (dvs med psykoterapeutiska arbetsuppgifter i tillräcklig omfattning) och ett löfte/försäkring om att man under utbildningstiden ska kunna erhålla individuell psykoterapihandledning inom ramen för praktiken i en omfattning av 20 timmar som leds av handledarutbildad legitimerad psykoterapeut.

    Legitimerade psykologer och läkare med specialistutbildning i psykiatri (psykiatriker) brukar anses vara behöriga till psykoterapeutprogrammet. Antagningskraven varierar dock, vilket bl.a beror på olika inriktningar inom olika psykoterapiprogrammen, och man måste därför alltid kontrollera vad som gäller hos respektive utbildningsanordnare

    De flesta legitimerade psykoterapeuter i Sverige är i grunden Psykologer, (som psykolog kan man vidareutbilda sig till specialistpsykolog eller till psykoterapeut). En annan yrkesgrupp som ganska ofta forsätter vidareutbilda sig till psykoterapeuter är socionomer

    *Legitimation för psykoterapeuter utfärdas av Socialstyrelsen. Den gäller endast för den terapiform (t.ex psykodynamisk terapi, systemisk/familj eller kognitiv beteendeterapi, en vanIig förkortning - KBT) den utfärdats för. Legitimationsgrundande utbildning till psykoterapeut finns på psykoterapeutprogrammet inom högskola/universitet. Utbildningen omfattar tre år på halvtid och finns vid flera av landets högskolor och universitet samt hos ett antal fristående (privata) utbildningsanordnare.

    **Den grundläggande psykoterapiutbildningen, motsvarande den tidigare statliga psykoterapiutbildningens steg1 om 45 högskolepoäng, kan erbjudas bland annat på studieförbund och hos andra fristående (privata) utbildningsanordnare.