Roger
    Hej,

    Har en stor erfarenhet av att jobba med människor som har funktionshinder, och därför är drömmen att en dag få bli föreståndare på en gruppbostad inom LSS.

    Efter att ha sökt på frågan har jag läst att man måste vara färdigutbildad socionom eller socialpedagog för att få chansen att bli föreståndare.

    Jag kommer att bli diplomerad socialpedagog om en månad, men pluggar dock på en yrkeshögskola. Har jag en chans att få jobb som föreståndare i framtiden?

    Finns det några tydliga riktlinjer på vad som egentligen krävs? Som t.ex. universitetsutbildning m.m.

    Hjälp!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Roger,
    då yrket som du är intresserad av inte är ett Reglerat yrke, får arbetsgivare bestämma vilka kvalifikationer som krävs.
    Ofta är det, precis som du skriver, socionomer som anställs på sådana tjänster. Men det är inte förbjudet för arbetsgivare att anställa på en sådan tjänst även efter en yrkeshögskoleutbildning.
    Du kan kika på jobb-/platsannonser och se vad arbetsgivare efterfrågar. Du kan också söka på de meriter du har och vi önskar dig Lycka till!
    Vänligen
    Julia syv