Eli

    Hej jag går i 1an på samhällsprogrammet och jag skulle vilja bli soldat, det som krävs för att bli soldat är följande: Du måste vara godkänd i matte 1a,1b eller 1c, svenska och engelska. Och du måste vara 18 år gammal. Just nu har jag väldigt svårt med matten, just nu har vi matte 1b och jag är 90% säker på att jag kommer att få ett F. Finns det möjligheter att läsa matte 1a eller behöver jag då läsa om hela matte kursen igen? Jag tänkte hoppa av i 2an när jag är 18 och har klarat grundämnen men det är bara matten som hindrar mig

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    du skriver om att du vill bli Soldat. Du kan fråga FM's Rekryteringslinje om de kan göra ett undantag och anta dig till GMU (grundläggande militärutbildning) även utan godkänt betyg i matte 1.

    För övrigt vill jag föreslå följande:
    prata med din mattelärare. Kanske behöver du göra dyskalkyli-utredning. Om du har speciella svårigheter med matte, så kanske du behöver få hjälp av en speciallärare. Din skola borde kunna påbörja dyskalkyli-utredning. Som sagt, prata med din mattelärare, med SYV-en på din skola och om du inte får hjälp av dem - prata med rektor på din skola.
    Känner du till www.matteboken.se - en gratis sida där mattekurserna finns upplagda? Matte1 är upplagd på Matteboken.se/lektioner/matte-1 men du kanske behöver repetera matte från årskurs 9 i grundskolan först?

    Matte 1a är lite lättare än matte 1b, men i grunden är det samma kurs.

    Varför du har svårt för matte, kan inte vi på FRåGA SYV veta. Det kan finnas olika orsaker: dyskalkyli är ngt som speciallärare kan hjälpa till med. Men det kan finnas andra orsaker också - t.ex om du har bristande mattekunskaper från grundskolan. Om du fick godkänt betyg i slutet av årskurs 9 i grundskolan, då borde du ha tillräckliga förkunskaper för att klara matte 1a, 1b eller 1c - på gymnasiet.