Eli

    Jag vill bli soldat efter gymnasiet och planerar ej på att gå högskola eller unviersitet Så det ända hindret är att jag inte kommer klara matte 1b nu i ettan. Jag har annars hört att jag kan läsa på komvux eftee gymnasiet, och tänkte läsa matte 1a istället för att så länge jag är godkänd i matte 1a 1b 1c, svenska och engelska då är jag tillhörig till att bli soldat Men kommer jag fortfarande kunna ta studenten osv även om jag ej klarar matte 1b nu i skolan

    • Mikael : Vad tänker du på när du skriver ”ta studenten”?
    • Mikael : Och vad syftar du på med ”att bli godkänd”?- menar du för att få E i matte 1 eller för att kunna bli soldat?
    • : Att bli godkänd då menar jag att jag behöver ett E i matte 1
    • : Att ta studenten då tänker jag att i slutet av 3an så är jag klar med gymnasiet, även om jag inte är godkänd i matte 1b
    • Anna :

      Utan godkänt betyg i matematik 1 (1a eller 1b eller 1c - alltså en av kurserna på nivå 1) kan man inte ta ut examensbevis. Att bli "klar med gymnasiet" kan man på olika sätt, t.ex om man hoppar av gymnasiet, kankse man kan säga att man är "klar" med gymnasiet, ej ska läsa mer... men om man vill få ut Examensbevis och få grundläggande behörighet till högskolestudier, måste man uppfylla alla de olika kraven för examensbevis (bland annat få godkänt betyg i en av kurserna i matematik på nivå1). Hur man uppnår godkänt nivå i en mattekurs, är det bäst att be om tips hos en mattelärare. Som SYV kan jag tipsa om allmänna tips om studieteknik, som du gärna får testa: gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    ett av villkor för att kunna få ut Examensbevis från gymnasiet är att man har godkänt betyg i kursen Matematik 1 (kan vara matte 1a, 1b eller 1c). Om det i ditt program ingår matematik 1b, så kanske du kan prata med SYV-en på din skola och med matteläraren om att i slutet av kursen göra test/slutprov mot matte 1a (om matteläraren gör bedömning att det finns en rimlig chans för dig att få godkänt betyg). Du kan i dina mattestudier ta hjälp av matteboken.se/lektioner/matte-1 - kanske börja med att repetera åk9/grundskole-/matten först.
    Fundera också på att byta gymnasieprogram - söka till ett av yrkesprogrammen, där endast matte 1a ingår och man behöver inte läsa mer matte för att kunna ta ut examensbevis.

    Vad gäller att bli Soldat, så är det en fråga till FM´s Rekryteringslinje. Du kan kontakta rekryt.linjen och du kan skapa konto på forsvarsmakten.se/registrera för att hålla dig uppdaterad på vad som händer inom FM.

    Kontaktuppgifter till FM´s rekryt.linjen finns på forsvarsmakten.se/kontakt

    Ang. "ta studenten"
    Även om eleven inte uppfyller kraven för examensbevis men har läst 3 år på gymnasieskolans nationellt program så får hen "ta studenten" alltså får köpa studentmössan och får sina betyg i handen - dokumentet som hen får kommer heta Studiebevis (eller "i värsta fall" Studieintyg), och det kommer inte ge grundläggande behörighet men om det blir studentbal och åkning på flaket så får hen också vara med... trots att hen egentligen inte klarade gymnasiestudier. Läs gärna på Framtid.se/reportage/studenten

    • : Okej det låter bra! För jag tänkte läsa matte 1a på komvux efter gymnasiet
    • Anna : Om du på gymnasiet får studiebevis men sedan får godkänt betyg i matte 1a på komvux, bör du kunna få ut examensbevis från komvux sen. Du kommer behöva göra studieplanering mot examensbevis med SYV-en på komvux.