Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Malin!
    Det är sällan som lärare är behörig i endast HHK. Det är i princip omöjligt att få heltidstjänst om man vill undervisa i endast det ämnet.
    Ämnet "hem-och konsumentkunskap" kombineras vanligtvis med något annat undervisningsämne t.ex med samhällskunskap, svenska eller matematik. Det är inte ovanligt att HHK-lärare är behörig lärare även i 2 andra ämnen (men nästan alltid i minst ännu 1 ämne). Utbildningen är normalt 4,5 år på heltid. För att få legitimation från Skolverket måste man i grunden ha Lärarexamen. Att få lärarexamen på kortare tid än 3 år, känner vi inte ngn möjlighet till att göra. Om du sedan innan ej läst på högskolenivå, blir första fråga: har du idag grundläggande behörighet till högskolestudier? Alltså, hur ser din gymnasiekompetens ut, har du alla kurser godkända som ingår i grundläggande behörighet? Om inte, behöver du först komplettera genom studierna på gymnasienivå.
    Mitt råd är att du bokar tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du måste få svar på frågan om du har grundläggande behörighet till högskolestudier och om inte - hur du ska komplettera för att få den.  Det finns en annan väg: genom reell kompetens, men även där måste man ha vissa godkända gymnasiala betyg och för att kunna konkurrera om plats på utbildningen, måste man göra Högskoleprovet; läs gärna på antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg

    Ännu ett tips är att du söker jobb som "obehörig lärare". När det är lärarbrist så blir det många ggr möjligt att få jobb även utan att man är behörig lärare.

    Sammanfattning
    Lärarutbildningar i Sverige ligger på högskole-universitetsnivå och man måste alltid ha grundläggande behörighet till högskolestudier för att kunna påbörja lärarutbildning. Gör gärna högskoleprovet, om du kan - detta för att kunna konkurrera om plats på lärarutbildningen i HP-urvalet.
    Vänd dig gärna till studievägledare på lärarprogrammen/Lärarhögskolorna; de kan ha kunskap om ngt.eventuellt lokalt projekt som kanske kan hjälpa dig bli behörig HHK-lärare på kortare tid än det normalt tar.
    ***
    Jag vill även tipsa om att det finns andra yrken inom skola än endast Lärare, t.ex lärarassistent, skolvärdinna, utbildningsadministratör m.fl. T.ex finns utbildningar till Lärarassistent inom yrkeshögskola; de är på mellan 1 och 2 år (till exempel 1 eller 1,5 år på heltid eller 2 år på halvtid).