Linn
    Hej,
    Jag sitter mitt uppe i funderingar kring att plugga vidare. Tog studenten 2016 inom utbildningen Stylist/Makeup och har sedan dess jobbat. Känner mig nu sugen på att studera till inredningsarkitekt men förstår mig inte riktigt på vart jag bör börja. Vad är det man bör studera för att komma dit? Finns det någon kurs på högskola eller yrkeshögskola?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,

    Det finns olika vägar att gå för att bli inredningsarkitekt, dels kan man läsa kandidatutbildning, 3 år på heltid, och sedan även 2-åriga masterprogrammet Inredningsarkitektur och möbelsesign på Konstfack.

    Lämpliga utbildningar kan även finnas inom Yrkeshögskolan, inom Konst och kulturutbildningar eller hos privata utbildningsanordnare. yrket är icke-reglerat, alltså finns inga strikta generella krav på utbildning man måste ha. Varje arbetsgivare eller uppdragsgivare får själv bestämma vem hen anställer eller anlitar. På så sätt är det mycket svårt att ge råd på vilken eller vilka utbildningar man "behöver gå".

    Studie- och yrkesvägledare