Libin
    Vad krävs egentligen för att bli en läkare? Ifall t.ex jag har D matte, B kemi, B fysik och F på bild, idrott, musik, Hk, kommer jag och kunna bli en läkare eller måste jag har minst E på alla andra ämnen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, läkare är en högskoleutbildning som är väldigt populär och antagningsåoängen till den ligger alltid väldigt högt. Det räcker inte med alla À-betyg i alla gymnasiekurser utan man måste ha läst kurser för meritpoäng som t.ex engelska 7, matte 5 och moderna språk 3 och 4. Om man får högt resultat på högskoleprovet, kan man komma in den vägen. För behörighet måste man bland annat ha betyg i gymnasiekurser fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4. De läses på naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap. Med vänlig hälsning, Mikael syv