Anna

    Hej! Jag är utbildad socionom sedan jan 2007. Jag har under mitt arbetsliv arbetat med människor med utländsk härkomst och dom sista 8 åren med ensamkommande barn. Jag valde mellan att bli socionom eller lärare nu är jag så himla sugen på att jobba med SFI och undrar vad jag skulle behöva läsa för att få undervisa nyanlända? Jag har 30 poäng i pedagogik men är länge sen jag läste den kursen, 2003. Med vänlig hälsning, Anna Sandberg

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anna!
    det vi vet om yrket SFI-lärare inkl.vilken utbildning som krävs, berättar vi om i presentationen på framtid.se/yrke/sfi-lärare

    Om jag förstår din situation rätt, så har du inte Lärarexamen, ännu. För de som inte redan har lärarexamen gäller det att skaffa sig minst 180 högskolepoäng i skolämnen (och av dem minst 90 hp i ämnet Svenska som andraspråk) och sedan söka läsa KPU, Kompletterande Pedagogisk Utbildning, som är en 90 hp-utbildning = tre terminer på heltid. Att utbilda sig till behörig SFI-lärare tar minst 4,5 år. Rekommendationen är att göra studieplanering tillsammans med en studievägledare på den lärarhögskola där man vill ta ut lärarexamen.
    Det kan hända att KPU kan bli kortare för dig eftersom du redan har 30hp i pedagogik... det måste du få svar på av de som jobbar med just KPU. Jag tror de vill att du först uppfyller kraven för och kommer in på KPU och sedan ansöker om Tillgodoräknande av tidigare utbildning, och först då tittar de på vad du har med dig i bagaget, för att ge svar om utbildning på KPU kan bli kortare för dig, än för de som ej sedan innan har högskolepoäng i pedagogik.

    Om det lärarbrist och behörig SFI-lärare inte kan hittas, kan arbetsgivare anställa med andra utbildningar (alltså utan behörighet att undervisa i SFI); du kan därför se om du kan få jobb som obehörig SFI-lärare. Men om man vill bli behörig, då gäller det att uppfylla kraven och få ut lärarlegitimation. I grunden för lärarlegitimation ligger lärarexamen. Lärarexamen får man genom studier på lärarhögskolorna.

    Under alla omständigheter (om du vill bli behörig SFI-lärare) måste du ha studier i SAS, svenska som andraspråk, så du kan söka läsa SAS på högskolenivå. Du börjar med SAS 1, 30 högskolepoäng. Och det kan räcka med just 30 hp om du tar ut lärarexamen, vid sidan av... men annars så måste du nog läsa 90 hp SAS och sedan KPU.
    Samråd annars gärna med studievägledare på lärarhögskolorna.