Mona-Lisa
    Hej. Jag gick El-och energiprogrammet i gymnasiet med godkända betyg i allt (utom matematik 1a). Jag funderar på att utbilda om mig till sjuksköterska (akutsjukvård) och undrar hur jag kan gå tillväga gällande kurser osv. Och vilka kurser behöver jag isåfall komplettera? Är dwt komvux som gäller? Är det en möjlig utbildning trots stora problem med matten?
    Mvh Mona

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Mona-Lisa,

    minimikravet (vad gäller matematik) inför sjuksköterskeprogrammet är godkänt betyg i Matematik 2a. Dock säger de sakkunniga att sjuksköterskestuderande som har lägsta möjliga godkända betyg (E) i den lättaste kursen på nivå 2 - Mattte 2a har stora svårigheter och inte sällan är tvungna att hoppa av utbildningen; man behöver vara rätt så bra på matte, alltså... helst ska man ha godkänt betyg i matematik 3 eller i alla fall högre betyg än endast godkänt (E) i matematik 2.

    Om du ej fick godkänt betyg i matte 1a på gymnasiet då fick du ett Studiebevis (och inte Examensbevis) och med det saknar du Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Du frågar om det är Komvux "som gäller"? Jo, du kan söka till komvux - i den kommunen där du är folkbokförd
    eller så kan du söka till Allmänna kurser på folkhögskolorna.
    På komvux behöver du läsa mot examensbevis.
    På folkhögskolan läser du mot Omdöme om grundläggande behörighet.

    Förutom matte 2, så är även Samhällskunskap 1b och Naturkunskap 2 - särskilda krav till sjuksköterskeprogrammet.

    Obligatorisk läser man på EE (se programplan) Samhällskunskap 1a1 och Naturkunskap 1a1. Om du ej läste Samhällskunskap 1a2 och Naturkunskap 1a2 och nk2 som valbara kurser, då behöver du även läsa dem.

    På komvux
    Gör planering mot examensbevis med SYV; säg att du behöver även godkända betyg i matematik 2 och samhällskunskap 1b och Naturkunskap 2.
    Om du inte har godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6 - behöver du läsa även de kurserna (för grundläggande behörighet till högskola).

    På en folkhögskola
    Sök till en Allmän kurs; det är inte omöjligt att du kan bli klar på ett år (som snabbast); kanske 2 år... då du kanske inte kan läsa matte 1 och 2 under samma läsår på en folkhögskola.

    Du behöver, alltså
    _ antingen EXAMENSBEVIS (från Komvux) med godkända kurser: Matematik 2, Naturkunskap 2; Samhällskunskap 1b; Svenska 2, 3 och Engelska 6

    eller
    - Omdöme om Grundläggande behörighet från en folkhögskola; och omdöme om Särskild behörighet i Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b.

    Blir du BEHÖRIG, kommer du konkurrera om plats på sjuksköterskeprogrammet; ansökan kommer du behöva göra på www.antagning.se
    För konkurrens kan du även göra Högskoleprovet; anmälningsperiod till HP pågår nu - till skrivtillfälle söndag den 20 okt 2019. Avgift 450 kr.