Emma
    Hej! Jag läser för närvarande en konstutbildning på folkhögskola, men vill bli socionom senare. Från gymnasiet fick jag med mig alla behörigheter förutom Matematik 2 (alltså varken 2a, 2b eller 2c). Jag insåg detta i somras och har nu försökt läsa upp matte 2b. Men det jag undrar är om det bara räcker att jag läser matte 2a, då jag tycker att matte 2b är för hemskt svårt när jag har alltid haft problem med matten. Är det svårare att komma in på en socionomutbildning om man bara har matte 2a?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    det är helt OK att läsa matte 2a. Det är inte svårare /eller lättare/ att komma in på socionomutbilding pga man har godkänt betyg i matte 2a och inte 2b eller 2c. det är exakt samma situation, ingen skillnad. Betyg i matte 2 kommer att räknas in i ditt jämförelsetal. Endast E räcker för att bli BEHÖRIG, men försök få högre betyg om du läser på komvux eller gör prövning. Om du däremot läser matte 2 på folkhögskola - kommer du inte att få ngt. betyg utan ett Omdöme om att du har Särskild behörighet vad det gäller matte för socionomutbildningen och det omdömet påverkar inte ditt meritvärde som du har från gymnasiet (på ditt examensbevis).

    Vänligen

    Julia syv