Alexander

    Hej, Just nu läser jag Teknikprogrammet (Första året) på NTI-Gymnasiet i Malmö, och mina framtida mål är att läsa Civilingenjörs utbildningen på exempelvis Lunds Tekniska Högskola inom Datateknik. Jag är dock lite tveksam gällande hur antagning sker på högskolor, speciellt skolor med höga status. När jag bläddrar bland information kring antagningspoängen för Civilingenjör inom Datateknik på exempelvis LTH, så står det "(BI)19,53" och "(BII)19,30". Vad innebär de talen? Och hur höga betyg krävs det att man behöver för att bli antagen? Tex. Minst B i alla ämnen, eller kan man bli antagen även ifall man endast har betyget "E" i alla ämnen? Jag är medveten om vad grundläggande behörighet innebär, fast jag är sjukt förvirrad kring vad GymnasieBETYGEN har för syfte om man kan söka till högskolor när man endast har betyget "E" i alla ämnen.

    Om jag låt oss säga, har betyget "C" i alla ämnen, kan jag bli antagen till LTH - Civilingenjör inom Datateknik och vad är sannolikheten för det? Eller krävs betyget A i alla ämnen?

    Tack för svar!

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Alexander,

    I ditt exempel: "(BI)19,53" och "(BII)19,30". Vad innebär de talen?- frågar du.

    BI är direktgruppen, utan kompletteringar dvs på de betyg man får i sitt Examensbevis på gymnasiet;

    BII är kompletteringsgruppen, där man deltar om man har kompletterat efter gymnasiet.

    Om man har alla B-betyg får man Jämförelsetal på 17.5.
    Ovanpå jämförelsetal läggar man till Meritpoängen>>>, om man har några.

    Max i Meritvärde /summan av Jämförelsetal och Meritpoäng/ som man kan få är 22.5 (då har man alla A-betyg + max i merit/.

    Du skriver att man "kan söka till högskola med alla E-betyg" och det stämmer; man är då BEHÖRIG och alla behöriga deltar i Konkurrensen.
    Sedan blir nästa fråga: om man lyckas konkurrera in sig på en utbildningsplats? :)

    Om man får betygen C i alla kurser på gymnasiet, blir jämförelsetal 15.0.
    om man sedan får max i merit också - blir summan 17.5 och det resultatet brukar inte ge plats på den utbildningen som du nämner i din fråga.

    Dock finns det ännu en chans att komma in - via Högskoleprovet; som behörig sökande med ett giltigt resultat av högskoleprovet deltar man i konkurrensen även i HP-urvalsgruppen.
    Teoretiskt sett, kan man med alla E-betyg från gymnasiet, komma in på vilken utbildning som helst /om man får tillräckligt högt resultat på högskoleprovet/.