Jelena
    Hej, som rubriken lyder är min fråga vad är det som krävs för att eleven ska få läsa gymnasiet på fyra år i stället för tre? Menar inte gymnasiesärskola, utan en gymnasieskolans nationella program som t.ex samhällsvetenskapsprogrammet.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Jelena!

    Att eleven ska få läsa gymnasiet på fyra år bestäms ofta mot slutet av tredje året, men i vissa fall kan man bestämma det tidigare, även "på förhand", t.ex om det handlar om elitidrottande elev eller en elev som arbetar och vars arbete gör det omöjligt för eleven att klara gymnasiet på 3 år, t.ex att hen uppträder som artist. Om det inte handlar om elitidrottande eller artist-elever, då gäller det som jag skriver här nedan:
    Förlängda studier på gymnasiet eller förlängd studiegång som det också ofta kallas för kan beviljas av elevens kommun. I vilka fall blir det aktuellt?

    Gymnasieelever som inte har fått fullständiga betyg på ett nationellt gymnasieprogram kan få förlängd studietid för att försöka bli klara med sin utbildning och uppnå kraven för examensbevis.
    Vem gör ansökan hos elevens hemkommun?
    Gymnasieskolan (ofta rektor ihop med SYV och kurator) gör ansökan tillsammans med eleven.

    Ett fjärde år på gymnasiet kan eleven få läsa om hen inte klarat sina studier på grund av till exempel sjukdom, eller en fastställd funktionsvariation eller "annat" som t.ex tragiska händelser i familjen eller svåra sociala omständigheter (exempelvis missbruksproblematik och/eller kriminalitet i nära familjen); kan säkert finnas även andra orsaker.