Elin
    Jag går naturbruk med djurvårdsinriktning årskurs 2. Jag har precis kommit på vad jag verkligen vill göra i framtiden. Jag vill skaffa mig en gård med hästar av olika storlekar och använda de underbara djuren i terapi. Jag vill hjälpa människor med psykiska problem, svår depression som exempel. men jag vet inte hur jag ska gå tillväga med utbildning för att få rätt kunskap för att arbeta med det.
    Vad krävs det för utbildning för det?

    1 Svar

    Helena SYV
    Hej Elin! Vilka spännande tankar du har om framtiden. Vad som krävs för att få arbeta med detta regleras av Jordbruksverket. http://www.jordbruksverket.se/download/18.62af51191240430af4d80001748/1254487267866/H%C3%A4stanknuten+bilaga%2B4%2Bkriterier.pdf

    Kika i denna broschyr så får du se om du kan få svar på en del av de frågor som du har.

    Helena
    • : Nej, det där är kriterierna för att bli IRT-certifierad. Elin behöver inte vara certifierad för att arbeta med terapiridning. Elin bör hellre välja den grundprofession som hon tycker är mest spännande, t.ex. sjukgymnastik. Som sjukgymnast kan hon sedan arbeta som ridterapeut och så småningom eventuellt bli IRT-certifierad. Lycka till Elin!