Johan
    Hej ,

    Tänkte fråga om vad är det som krävs för att jobba som elevassistent. Har gymnasieexamen inom Handel och administration men vet inte vad jag ska göra för att få jobb som elevassistent.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johan! Elevassistenter kan ha olika utbildningsbakgrund. Gymnasieutbildning och gärna eftergymnasial utbildning, t.ex från en yrkeshögskola, kring den funktionsnedsättning som just den eleven har, som du ska bli elevassistent för - är vanliga krav från skolorna.

    Så här kan formuleringen i jobbannonsen om jobbet som Elevassistent lyda: "Barnskötarutbildning eller annan utbildning inom området barn och ungdom som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Erfarenhet av pedagogiskt arbete är en merit."

    Sammanfattning
    Yrket elevassistent är inte ett reglerat yrke, i alla fall i Sverige och just nu. Så länge yrket inte är reglerat står det arbetsgivaren fritt att anställa vem hen vill, med vilken utbildning hen tycker passar. Det kan endast ge rekommendationer på vilken utbilnding som kan lättare leda till det jobbet, men inga konkreta/strikta anvisningar.