Sara
    Jag vill väldigt gärna läsa vidare på något universitet i New York. Det är snart dags för mig att välja vilket gymnasium jag vill gå på. Då till frågan, spelar det någon roll vad jag läser på gymnasiet eller hur gör jag för att kunna komma in på tex, NYU eller Columbia?

    2 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Sara,
    Antagningskraven skiljer sig åt, beroende på vilket universitet man ämnar söka. De gemensamma grundkrav är Gymnasieexamen & kunna Engelska.

    Krav nr.1: Gymnasieexamen
    De allra flesta universitet i USA kräver Gymnasieexamen /dokument som bekräftar att du har läst tre år på gymnasiet & uppfyllde krav vad det gäller antal poäng, obligatoriska kurser & ett tillräckligt antal kurser är godkända/.

    Krav nr.2: Engelskkrav
    Samliga universitet har krav på studenternas engelsknivå. Minimikrav är att man har betyg C /eller högre, d v s B eller A/ i kursen Engelska 5 från gymnasiet. En del community college i USA godtar även ett E i betyg. Om du inte uppfyller krav i Engelska, kan du antingen göra ett språktest (TOELF eller IELTS) eller läsa ett sk. pathway program, där du först stärker din engelska innan du påbörjar akademiska studier.

    Du funderar nu på vilket/vilka gymnasieprogram som passar bäst ihop med dina planer på Universitetsstudier i USA.
    Mitt råd är att du tittar lite närmare på Humanistiska programmet http://www.gymnasieguiden.se/program/HU
    och
    på IB programmet, se här http://www.gymnasieguiden.se/program/IB

    För övrigt, så kan du välja vilket som helst av de Högskoleförberedande gymnasieprogram. Se mer info- på http://www.gymnasieguiden.se/program

    Är det något speciellt ämne eller ngt. yrke som lockar dig? Fundera på det och välj ett program /av de Högskoleförberedande/ som bäst motsvarar din framtida karriär.

    Jag skulle också rekommendera dig att läsa så mycket engelska som möjligt samt - om möjlighet och intresse finns - även spanska språket, eftersom spanska är USA´s "andra språk" då en stor del av befolkningen i USA har spanska som modersmål.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
    SYV Ludmila
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Sara, jag ser att du bor i Landvetter och det är långt till Sthm ... men om du kan resa till Sthm, så är det gratis mässa om studier i USA den 11 september 2014, se info- här http://education.kilroy.se/events/kilroy-live-internationell-studiemassa?utm_source=newsletterse&gbi=f5352f2f-3b06495e-638d1564
    I fall du inte kan resa till Sthm den 11 september för att gå på mässan, ta kontakt med Kilroy (du hittar kontaktuppgifter på länken ovan) och ställ dina frågor om studier i USA.
    Hälsningar
    Mikael SYV