Anna
    Hej!

    Vad behöver jag läsa för att komma in på juristutbildning? Just nu läser jag ekonomi med inriktning på ekonomi.

    Vad ska man läsa om man vill utbilda sig till plastikkirurg?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Alice!
    Plastikkikurg är läkare i grunden. Så du bör söka läkarprogrammet på högskola/universitet och behörighet till det är Grundläggande behörighet som krävs alltid till alla högskoleutbildningar i Sverige + Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 samt Matematik 4.

    Behörighet till Juristprogrammet är Historia 1b och Samhällskunskap 1b och så Grundläggande som alltid krävs till aslla högskoleutbildningar i Sverige alltid. Om du får examen från Ekonomiprogrammet, valfri inriktning - med kurserna Historia 1b och Samhällskunskap 1b godkända, blir du behörig att söka till Jurist på högskola/universitet.

    Bästa hälsningar
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare