Vilma
    Hej! Jag är rätt säker på att jag ska göra ett omval till gymnasiet och läsa handel och administration programmet istället för samhällsvetenskaps programmet. Men vilka ämnen behöver man lägga till för att det ska bli högskoleförberedande? Läser man det på individuella valet? Det vore synd för man kan väll bara ha 2 individuella val och jag skulle vilja ha japanska som ett av dom.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, de kurser du behöver lägga till HA för att få ihop högskolebehörigheten är Svenska 2+3 och Engelska 6. Detta ska alla skolor med yrkesprogram kunna erbjuda inom ramen för dina 2500 poäng som du läser. Men om du även vill läsa fler kurser så kan det finnas en möjlighet att söka utökat program - alltså läser du då mer än 2500 poäng om rektor godkänner detta. /Lena, Syv