Nädå
    Jag går natur inriktning natur och vill byta linje INTE gå om. Jag har insett att det är alldeles för mycket press och jag vet att jag kanske klarar det gick ändå ut med väldigt höga poäng (320) innan men jag känner inte att det är värt att plugga ihjäl mig jag gillar inte ens de ämnen jag läser. Jag hatar Kemi och jag hatar att överanstränga mig. Bytte skola nyligen för trodde skolan var problemet men det är själva ämnet. Ingen skola vill låta mig byta linje, jag vet inte vad jag vill bli i framtiden har så himla många val tog bara natur för att underlätta framtiden och för att jag alltid haft enkelt i skolan. Vill absolut inte börja om verkligen inte vill bara byta till någon linje som är roligare. skolan har varit så tråkig ända sen jag började gymnasiet och det är även det som gjort att jag tappat motivationen, orkar verkligen inte kan inte gå i skolan när det är tråkigt VAD SKA JAG GÖRA?! Går åk 1.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    väldigt tråkigt att läsa om att du inte trivs i skolan.
    Min första tanke är att jag vill råda dig gå prata med kurator på din skola.
    Om kurator rekommenderar och rektor går med på det - skulle du kanske skrivas "över" till Individuellt alternativ (det är inte en rättighet utan ett Undantag). På IA gör man individuell studieplanering och kan kombinera studier med praktik eller till och med gå på "helpraktik". Du kan läsa om IA på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM/individuellt-alternativ.

    Det realistiska alternativet som du har nu:
    du kan försöka få jobb. I Sverige får man jobba från det att man fyller 13 år. Om du får jobb, kan du byta från skola till att jobba - i alla fall än så länge.
    Om du inte kan eller vill få jobb - kan du kontakta KAA-ansvarig >> i din kommun som kan tipsa om det finns projekt eller satsningar för ungdomar i din kommun (detta för att försöka hitta ngt alternativ som är bättre än att hoppa av gymnasiet och göra ingenting).

    Att byta program mitt i läsåret är inte en rättighet. Rektor på den mottagande skolan bestämmer om hen kan ta in en ny elev eller inte. Det kan gå byta efter åk1 innan åk2 till Samhällsvetenskapsprogrammet eller till Ekonomiprogrammet - om du får godkända betyg i kurser som du läser nu.

    Hoppas att någonting i mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!
    Oavsett vad du bestämmer dig för att göra, lycka till!

    Vänligen
    ANNA

    • : Är du säker på att jag får byta till samhälle eller ekonomi i 2:an?
    • : Vad exakt innebär IA?
    • : Jag vill inte börja jobba heller, vill inte gå yrkes förberedande inriktningar.
    • Anna : Säker kan man inte vara, för att i fall ingen ledig plats finns, då kan man inte komma in i åk2. OM LEDIG PLATS FINNS, kan konkurrens uppstå och jag kan inte lova att just du kommer att antas. ... Men vi känner till många exempel när elever från Naturvet.programmet byter efter åk1 till Samhällsvet.pr eller till Ekonomiprogrammet och även till Estetiska/inriktning Media.
    • Anna : Om IA kan du läsa på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM/individuellt-alternativ - egentligen är det ett av program för elever Obehöriga till gymnasiets nationella program och endast i Undantagsfall kan en behörig elev tas in. På IA gör man helt Individuellt studieplanering. I ditt fall skulle du kunna ex. gå på praktik - tills du kan börja om från hösten 2019 i åk1 på ett nytt program.
    Läs alla kommentarer