Bence
    Jag är 22 år och har inte fullständiga betyg från gymnasiet, alltså ingen gymnasieexamen. Jag har dock godkänt i vissa ämnen, dessa är: Engelska 5, Historia 1a1, Matematik 1C samt 2C och Svenska 1. Jag har även slutfört värnplikten med godkända resultat samt varit anställd som soldat och jobbat på annan plats till och från under cirka 2 år. Det jag undrar då är alltså vad som ytterligare krävs av mig för att jag ska komma in på polishögskolan.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Bence,

    det är rätt många olika krav som ställs på sökande till polisutbildningen och många av dem handlar om andra saker än betyg, t.ex måste man vara svensk medborgare, simkunnig och ha B-körkort (för presonbil). Kraven är listade på webbplatsen: polisen.se/om-polisen/bli-polis/ansoka-till-polisutbildningen/antagningskrav

    Vad gäller just betygen, så kan man även uppnå behörighet "på annat sätt" - se information på polisen.se/om-polisen/bli-polis/ansoka-till-polisutbildningen/antagningskrav-till-polisutbildningen/#behorig-pa-annat-sätt där det nämns att man bl.a ska ha 3-årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid som du skaffade dig efter det att du fyllde 19 år.
    Intressant och viktig för dig information finns även på pliktverket.se/ansok-till-en-utbildning/polisutbildningen

    • Bence : Okej, jag är simkunnig, är svensk medborgare samt har B-körkort. Betyder detta då att jag bara behöver läsa upp mina betyg i, Svenska 2 och 3, Engelska 6 och Samhällskunskap 1B och ha 1 års arbetslivserfarenhet till?
    • Julia : Det som gäller står på sidorna som jag länkar till. FråGA SYV gör inte antagning till polisutbildningen. Under tiden du skaffar dig betygen och mer arbetslivserfarenhet kan också reglerna och behörighetskraven ändras (de kan både höjas och sänkas). Jag kan därför inte lova dig någonting. Utgå ifrån info som är tillgänglig idag och gör ditt bästa. Lycka till!