Christina

    Hej! jag är intresserad av att arbeta hos polisen som civil utredare. Det som oftast krävs är någon typ av akademisk utbildning. Finns det någon annan väg man kan gå istället för akademisk utbildning ? tex läsa flera kurser inom vissa områden eller gå utbildning på yrkeshögskola?

    • Milla : Kika gärna på platsannonser när polisen söker Civilutredare; tjänsterna annonseras bara ngn gång ibland. De med juristexamen brukar prioriteras.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Christina,
    är det just som utredare du vill jobba hos Polisen; för annars finns det även andra tjänster - kika ex. på polisen.se/om-polisen/lediga-jobb - just nu finns det annonser om lediga jobb bl.a som administratörer, arkivhandläggare, passhandläggare, sekretesshandläggare, administratörer till receptionen (receptionister); handläggare av förvaltningsärenden och registratorer (i annonsen står det att minimikravet är 3-årig gymnasial utbildning, alltså det krävs inte ngn eftergymnasial utbildning).

    Det finns inte några generella krav på exakt vilken utbildning man ska ha för att kunna få jobb hos polisen, om man söker andra tjänser än just de "polisiära", alltså de civilanställda kan ha diverse olika utbildningar. Man kan få jobb med endast gymnasiekompetens. Språkkunskaper (vissa språk kan vara mer efterfrågade än andra), tidigare erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, personliga egenskaper - allt detta kan spela stor roll i fråga om man får jobbet eller inte.
    Avsaknad av strikta krav på vilken utb., som gör en "behörig", gäller även Civila utredare. det är svårt att få jobb som civil utredare, bl.a för att det kan gå lång tid utan att ngn tjänst utlyses, över huvudet taget. När tjänsterna utlyses, så är det på vissa orter, kanske i en enda stad och bara några få tjänster och då är det, precis som Milla har skrivit i kommentaren till din fråga, mycket tuff konkurrens som kanske står endast bland de som har juristexamen + mångårig erfarenhet av utredningsarbete.
    Exempelvis, känner jag ett fall - en man som hade juridisk högskoleutbildning och som i många år jobbat som utredare på en annan myndighet och som kunde flera olika språk (förutom svenska och engelska) som fick jobbet som civilutredare - i tuff konkurrens mot många andra mycket meriterande sökande; att man skulle kunna få jobb som civilutredare hos polisen utan minst 3-årig högskoleutbildning, tror jag personligen inte är möjligt.
    Det kan också gå väldigt lång tid utan att några tjänster som civila utredare "kommer ut", över huvudet taget. Och då kan ingen få det jobbet, för att ingen anställs inom den kategorin just nu och ett tag framöver...
    De som absolut vill sikta in sig på Civilutredare som yrke skulle jag kanske i försgta hand rekommendera söka till juristprogrammet, en 4,5 år lång högskoleutbildning som leder till juristexamen.