Harald

    Vad krävs för att kunna jobba som berg-, eller gruvarbetare? Har gått utbildning för låssmed i gymnasiet men vill byta riktning nu till berg-, eller gruvarbetare. Vad är kraven för dessa yrken och vad behöver jag göra?

    • Vägledare :

      AF har avdelning AF Gruvnäring: [email protected] - kontakta gärna dem. och Lycka till!

    • SYV-besökare :

      Kika gärna på http://rockcamp.nu/vuxenutbildning.html Där berättas om den nya, från hösten 2019, utbildningen för vuxna i lärlingsform, 40 veckor; som jag förstår det så är det en ganska så unik utbildning för vuxna till bergarbetare; att det ej finns på andra ställen i Sverige. Eller utgå från startsidan och hitta där själv.

    • Mikael : Några tips: Företagen annonserar ut lediga jobb på sina hemsidor - ex LKAB. Kontakta respektive företag, kommunernas vuxenutbildning och googla "bergarbetare jobb" - många jobbannonser kommer inte på Platsbanken utan på privata förmedlingstjänster, Blocket Jobb m fl. Vuxenutbildningarna norröver arrangerar/har arrangerat utbildningar till bergarbetare - ex. Lycksele. Skellefteå m fl. Kontakta studievägledare i ex. Kiruna och be om hjälp.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Kika gärna på .framtid.se/yrke/bergarbetare

    Gymnasieskolans El- och energiprogrammet, Fordons- och transportprogrammet eller Bygg- och anläggningsprogrammet eller motsvarande utbildning på Komvux (Vuxenutbildningen) är lämplig utbildningsbakgrund för arbete i gruva.
    Bergarbetare utbildas senare internt inom företagen. Internutbildning innebär ungefär fem till sex månaders utbildning för att arbeta som borrare eller laddare. För att bli fullärd i skrotningsarbetet krävs längre erfarenhet, ungefär ett år. Många arbetsgivare kräver förkunskap i form av slutfört treårigt gymnasium (eller motsvarande utbildning från utlandet eller från Komvux) och B-körkort (för personbil).

    Den kommunala vuxenutbildningen (Komvux) kan anordna bergarbetarutbildningar; vänd dig till Komvux i den kommunen där du är folkbokförd och fråga om din komvux har en sådan utbildning (och om inte - vart kommer din komvux att hänvisa dig i så fall).
     Vänligen
    ANNA

    • : Man kan väl inte läsa på komvux om man redan gått ut gymnasiet? Verkar i så fall som om jag nu måste gå tre års utbildning på universitet eller motsvarande, läsa antingen El- och energi, Fordons- och transport eller Bygg- och anläggning bara för att min dumma utbildning jag läst inte kan referera till det här. Tre år åt helvete med andra ord.
    • Julia :

      det kan finnas olika vägar att gå - t.ex finns det en 2 årig yrkeshögskoleutbildning: Lapplands-larcentra/bergmaterialingenjor-gellivare-lapplands-larcentra ang. läsa på komvux när man redan har en gymnasial utbildning, så stämmer det att det kan bli svårt att få plats, men du får söka och du kan också ha tur och komma in.

    • SYV-besökare :

      Kika gärna på http://rockcamp.nu/vuxenutbildning.html Där berättas om den nya, från hösten 2019, utbildningen för vuxna i lärlingsform, 40 veckor; som jag förstår det så är det en ganska så unik utbildning för vuxna till bergarbetare; att det ej finns på andra ställen i Sverige.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick idag svar från en sakkunnig med ett antal länkar, se svar nedan:

    Hej! här nere finns några länkar som kunde hjälpa dig med frågan om bergarbetare -mest i gruvorna- men det finns möjligheter på andra platser också.

    https://www.sgu.se/geopraktisk/gruvnaring/bergarbetare/vagen-till-jobb/

    http://rockcamp.nu/index.html

    Jag bifogar också en karta med gruvor i drift idag om du vill blir gruvarbetare:

    https://boliden.csod.com/ats/careersite/JobDetails.aspx?site=1&id=2874

    https://boliden.csod.com/ats/careersite/JobDetails.aspx?site=1&id=2886

    https://www.lkab.com/sv/karriar/lediga-jobb/lediga-jobb-fran-talentlink/jobbsidor/LKAB02482/

    Med vänliga hälsningar
    Statsgeolog

    Och så ännu ett svar från en Utbildningsledare på Lapplands Lärcentra:

    Hej,när du säger Bergarbetare så måste du nog precisera vad för slags arbete det handlar om; är det en som borrar, bryter, lastar, förädlar, övervakar osv.

    Vi har en Yrkeshögskoleutbildning igång som heter Bergmaterialingenjör där följande titlar på yrkesroller är aktuella efter examen; Bergmaterialingenjör, Arbetsledare inom bergmaterial och gruindustri, Processopretör inom kross-, asfalt-, betongproduktion och malmförädling, Laboratorietekniker inom asfalt, betong, ballast och / eller process, Kvalitetstekniker inom gruva/metallurgi  och slutligen kan man jobba som Konsult inom bergmaterial och miljö.

    Med vänliga hälsningar