Lo

    Jag studerar just nu tredje året på samhällsprogrammet och skulle vilja börja studera till djursjukvårdare på slu. Problemet är att mina betyg inte räcker till och jag kommer därför inte få en gymnasieexamen. Det många ämnen jag saknar betyg i. Hur kan jag gå till väga? Bör jag plugga på komvux eller är folkhögskola bättre alternativ? Jag känner inte riktigt till skillnaden mellan dom två. Vilka ämnen bör jag ha godkänd i av de ämnena jag läser nu på samhällsprogrammet med inriktning beteende och vilka andra ämnen bör jag komplettera för att kunna söka till djursjukvårdarprogrammet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, behörighet som Djursjukskötarprogrammet på SLU kräver (uppgift från januari 2021) är: Grundläggande behörighet + godkända betyg i kurserna
    Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b (eller Samhällskunskap 1a1).
    Grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt: examensbevis från gymnasiet eller komvux, omdöme från en folkhögskola eller 3-årig arbetslivserfarenhet i kombination med ett antal gymnasiala betyg.
    Kurserna för särskild behörighet måste man alltid ha godkända betyg i (eller intyg om särskild behörighet från en folkhögskola).
    Obehöriga kan inte antas till svenska högskoleutbildningar. Man måste både ha grundläggande och även särskild behörighet.
    För konkurrens kan man göra högskoleprovet för att prövas i HP-urvalet.
    ***
    Du frågar också om skillnader i att läsa gymnasiala kurser på gymnasiet, komvux och läsa på en folkhögskola. Med omdöme från folkhögskola prövas man i BF-urvalet. Innehåll i kurserna (på gymnasial nivå) är samma, oavsett var man läser. Det är pedagogik som används på folkhögskolorna, organisation kring studierna (t.ex kan man under samma lektion läsa olika ämnen eller kombinera kärnämnesstudier med mycket inom estetiska kurser som bild, musik mm.). Folkhögskolorna utanför stora städer brukar även ha internat/studerandeboende, då kan man bo på skolan och kunna plugga ihop med sina klasskamrater på fritiden, göra läxorna ihop... det är sådana skillnader som är mellan att läsa på gymnasiet, komvux respektive på en folkhögskola.
    Du får gärna läsa om studieformen Folkhögskola på Framtid.se/studier/folkhogskola