Joel

    Hej, Jag gick estetisk linje med inriktning musik på gymnasiet och tog studenten 2010. Sedan dess har jag gjort lite olika saker men främst jobbat inom livsmedelsindustrin i ca 5 år efter en yrkeshögskoleutbildning på 3 terminer. Nu har jag börjat fundera på att börja plugga på universitetet och fick upp ögonen för apotekarprogrammet. Mest intressant är Uppsala universitet. Jag gissar att jag behöver plugga ett basår för att få behörighet. Vilken inriktning gäller då? Kan jag få en garanterad plats på apotekarprogrammet om jag går ett basår? Mitt snittbetyg från gymnasiet är 17,8. Då räknar jag med 0,5 meritpoäng från franska steg 3. Kan jag höja mitt meritvärde om jag får bra betyg under basåret? Jag har bott i Spanien och kan spanska på avancerad nivå. Kan jag göra en prövning i spanska steg 5 för att få fler meritpoäng? Jag har ej studerat spanska i Sverige tidigare. Vänligen, Joel

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det första du behöver tänka på är att bli Behörig till apotekarprogrammet och för det behöver du ha godkända betyg i fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4. De kurserna kan läsas på komvux, på en folkhögskola eller på Naturvetenskapligt basår på högskolenivå.

    Studie- och yrkesvägledare

    Sök överallt: till komvux, folkhögskolorna och basår på flera universitet om du kan. Får du plats på flera ställen, kan du välja sen. Betygen från folkhögskola och basår på högskolan kommer ej påverka ditt meritvärde.
    Betygen från komvux eller prövningar, kommer räknas in i ditt jämförelsetal och på så sätt höja eller sänka ditt meritvärde.
    ang. Spanska så kan du givetvis söka var du kan göra prövningar men så länge du inte är behörig, kommer du inte ha ngn chans att komma in på apotekarprogrammet, så jag tycker du bör prioritera att bli behörig.

    • Milla : Gör också högskoleprovet flera ggr.!
    • Julia :

      Jag håller med om att det är bra att planera för att göra Högskoleprovet några ggr, och inte bara en gång. kika gärna på Reportage/anmael-dig-till-hoegskoleprovet där det bl.a finns några praktiska tips inför HP. Och Lycka till!