Zara

    Hej, Jag går just nu ettan på gymnasiet och läser ekonomi, och har valt inriktning juridik inför tvåan. jag har även valt moderna språk 4 för extra meritpoäng och kommer att välja engelska 7 i trean, Min fråga är nu, om jag är behörig och om man behöver göra högskoleprovet för att komma in på juristprogrammet? Hur gör jag om jag inte kommer in pga låga betyg eller liknande? Kan man plugga upp sina ämnen och söka in på nytt efter ett år eller två? Tack för svar på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zara,
    du frågar om du är behörig till juristprogrammet på högskolenivå - och det är du ju inte än... :) Du blir det om du får ut Examensbevis (uppfyller kraven för exam.bevis) och har godkända betyg i svenska 2,3; engelska 6 och för särskild behörighet till juristprogrammet har godkända betyg i samhälskunskap 1b och historia 1b.

    Högskoleprovet är frivilligt att göra men vi rekommenderar att du gör det och till och med flera ggr - så många ggr du hinner.
    Du frågar också om vad man kan göra om man inte kommer in.
    Du får söka hur många ggr du vill - till juristprogrammet; det kan hända att man med samma meritvärde kommer in nästa gång men söker. Men det är givetvis bra att höja meritvärdet så mycket man kan.

    Med godkända betyg i moderna språk 3 och 4 och engelska 7 kommer du att komma upp till max antal meritpoäng, vilket är bra.
    Försök få så höga betyg i alla kurser du läser.
    Gör högskoleprovet så många ggr du kan/orkar/hinner.
    När du söker till juristprogrammet, sök också till UJIK, en distanskurs som brukar erbjudas från Lunds universitet (en kurs som tar in alla behöriga sökande) och 20 bästa i slutet av kursen får plats på juristprogrammet på Lunds Universitet. Även om du t.ex inte vill läsa på just Lunds Universitet och om du kanske inte kommer med bland de 20 bästa studerande i slutet av kursen, är det ändå bra att öva på läsa på högskolenivå och läsa mer juridik - du är ju intresserad av juridik, om du vill komma in på juristprogrammet!
    *********
    Du kan också kika på andra "juridiska" yrken än de som kräver att man läser på juristprogrammet på högskola/universitet, som t.ex Bygglovshandläggare, Paralegal & IP_Paralegal - utbildningar finns inom yrkeshögskola.

    Du kan t.ex samtidigt som du söker till juristprogrammet söka även till flera yh; ansökningar påverkar inte varandra och du kan få plats på juristprogrammet och på flera yh samtidigt. Skulle du endast komma in på en yh-utbildning, kan du välja att läsa den och söka varje gång möjlighet finns att göra ansökan till juristprogrammet och fortsätta göra högskoleprovet. Se gärna några exempel på yh-utb:
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/ip-paralegal-affarshogskolan-karlstad
    yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/paralegal
    yhguiden.se/utbildning/nbi/juridisk-assistent-paralegal-malmo
    yhguiden.se/utbildning/pahlmans-handelsinstitut/paralegal