Hej Vera,

    Det är Sveriges lantbruksuniversitet som har utbildning till Veterinär > i Sverige.

    Utbildningen omfattar 5,5 år, den sista terminen innehåller examensarbete och fördjupning.
    Efter avslutad utbildning ansöker man om veterinärlegitimation, som utfärdas av Jordbruksverket.

    Behörighet till Veterinärprogrammet är densamma som till läkarprogrammet, dvs man ska, förutom Grundläggande behörighet till högskola även ha godkända betyg i Fysik2, kemi2, biologi 2 och i matematik 4.

    Konkurrensen om platser på veterinärprogrammet är mycket hård. Därför krävs det höga betyg eller högt resultat på högskoleprovet för att komma in.

    Om du vill veta ngt. mer, var god hör av dig igen!

    Bästa hälsningar

    ANNA