Alice

    Jag går andra året nu på gymnasiet och jag läser matte 2b, men jag har svårt för matte så jag undrar om jag måste läsa den kursen för att komma in på det? Vilka utblindningar kan jag läsa om jag väljer att inte fortsätta med matte 2b?

    • Julia : Vilket program läser du på gymnasiet nu? På vissa program är kursen matematik 2b obligatorisk.
    • : Jag läser det estetiska pogrammet på Aranäs gymnasiet med inriktning musik och den kursen valde jag att lägga till som pogramfördjupning. Jag har läst matte 1b och är godkänd i den kursen
    • Julia :

      På ditt program är matte 2 valbart att läsa men du måste ändå ha tillräckligt många betygsatta poäng inom programfördjupningen. Frågan är om du nu kan "hoppa över" till en annan kurs, om det inte är för sent att "hoppa in" i en annan kurs. I annat fall (om du bara hoppar av kursen) förlorar du rätt till studiebidraget och riskerar också att inte uppfylla kraven för examensbevis. Läs också mitt SVAR, nedan.

    • Julia :

      Vilka kurser som får läsas som programfördjupande på ES kan du se i Programplan_ES

    • : Är detta för att matten går som en del av mitt I-val? I början av terminen läste jag både dansorientering och matte 2b, då dansen var mitt I-val men jag tog bort den kursen för några veckor sedan och har bara kvar matten
    • Julia : Jag råder dig gå igenom din Individuella studieplan tillsammans med SYV på din skola. för att du ska uppfylla kraven för examensbevis måste rätt programstruktur följas (bland annat). Jag vet inte heller om du läser utökat program nu (enligt rektors beslut) eller om rektor fattade beslut om Individuellt anpassat för dig program. Det vet däremot SYV på din skola.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alice,

    Om du menar komma in på den här lilla kursen gu.se/studera/hitta-utbildning/design så krävs inte särskild behörighet, utan endast grundläggande: alltså examensbevis från gymnasiets högskoleförberednade program eller från ett yrkesprogram men då med godkända betyg i svenska 2,3 och eng 6.
    Den lilla kursen, länk ovan, motsvarar studier på halvtid under en halvtermin, alltså är den minsta kursen som finns på högskolenivå. Att man skulle få jobb pga att man läste den kursen kan inte jag tänka mig, utan det är antingen för att prova på läsa design på högskolenivå eller som en komplement till en annan utbildning.

    Men även gu.se/konstnarligt-kandidatprogram-i-design kräver ej ngn särskild behörighet, utan endast grundläggande.
    Eftersom matte 2 ej krävs, ger godkänt betyg i matte 2 + 0.5 meritpoäng.

    *******
    Viktigt för dig att veta att endast studier på heltid på gymnasiet berättigar till studiehjälpen (studiebidraget) från CSN. Alltså om man som gymnasieelev hoppar från ngn kurs, läser man sedan på deltid och med det även förlorar rätt till studiebidraget.
    Vidare är det också så att - beroende på vilket program du läser - kan kursen matte 2b vara Obligatorisk för dig. T.ex om du läser på Samhällsvetenskaps- eller på Ekonomiprogrammet. Och utan betyg i den kursen kommer du inte få ut examensbevis och kommer därför även vara obehörig till högskolestudier.
    Prata därför med SYV på din skola innan du ev hoppar av någon kurs.