Hamid
    Hej!

    Det står att man behöver ha läst Matematik 3b eller 3c, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2 för datavetenskap vi SU. I Umeå uni står det att man behöver fysik och ma 4. Behöver jag bara ha läst ma 3b och samhällskunskap för att läsa datavetenskap i Stockholms universitet? Eller står det fel?

    Tack i förväg :)!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hamid!
    du har rätt, det står (om särskild behörighet) till det här kandidatprogrammet: Matematik 3 och Samhällskunskap 1b och jag tror det stämmer. Det är inte en "ingenjörsutbildning", alltså inte högskoleingenjörsprogrammet eller civilingenjörsprogrammet (de programmen kräver fysik2 och matte 4 samt kemi1). Om du vill kan du kontakta antagning.se eller antagningsenheten på Stockholms universitet som måste veta till 100% vilka behörigheter är till "deras" utbildningar. Som allmän studie- och yrkesvägledare som inte jobbar med specifikt just den utbildningen tittar jag på vad som står på utbildningens webbplats och jag bedömer att det är rimligt att informationen där är rätt men jag kan inte lova dig det till 100% (för att vi på fråga syv gör inte antagning och vi bestämmer inte vilka behörigheter som krävs).
    Det här programmet i Umeå är inte heller högskoleingenjörsprogrammet och därför krävs det inte kemi1 eller fysik2, men de kräver fysik1a och matte4.
    Programmen "kandidat i datavetenskap" kan ha exakt samma namn men de behöver inte alls ha samma eller ens liknande innehåll vad gäller vilka kurser som läses. "Kandidatprogrammet" betyder att det är ett 3-årigt program på heltid och att det finns ett huvudämne (i detta fallet "datavetenskap") som läses i minst hälften av tiden som programmet går på (alltså 90 högskolepoäng av 180 högskolepoäng) men vilka kurser inom "datavetenskap" som läses inom de programmen kan vara väldigt olika. Här kan ligga en förklaring till varför det är olika kurser för särskild behörighet som krävs inför de två utbildningar med samma namn.