Emelie
    Jag undrar om Röntgensjuksköterskeprogrammet är en vidareutbildning eller om det är en egen, alltså om man måste vara sjuksköterska för att läsa den eller inte?

    Mvh
    Emelie

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Emelie, Röntgensjuksköterskeprogrammet är en Grundutbildning på 3 år. Behörighet till den är:
    Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c eller en motsvarande "gammal" kurs Matte B, Naturkunskap 2 /NaturB/, Samhällskunskap 1b /SamhälleA/.
    Man måste, alltså, inte vara sjuksköterska för att läsa till Röntgensjuksköterska.

    Mvh
    Mikael SYV