Sofia
    Hej,
    Jag vill försöka höja mitt snittbetyg som är 19,38 och tänkte läsa upp några kurser på komvux. Jag har lägst betyg i matte 1b (D) och matte 2b (E). Vilket betyg behöver jag få för att mitt snittbetyg ska höjas?
    • : Vill även veta hur högt mitt snitt kan bli om jag tex får A i båda kurserna.
    • Julia : höjningen blir med ca + 0.7, sammanlagt. Läs också mitt svar, nedan.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    höjning i matte 1 från D till A skulle innebära cirka + 0.3 och i matte 2 från E till A skulle höja med cirka + 0.4, alltså sammanlagt höjning med cirka + 0.7 och du kan skaffa dig betygen i matematik 1a och 2a, alltså i a-spåret som är lättare att få högre betyg i, och de betygen kommer räknas in i stället för mattebetygen i b-spåret, i vilket du nu har dina betyg.
    Mvh
    Julia

    • : Okej tack! Tror du det är lättare att jag pluggar upp enstaka betyg eller att jag tex satsar på HP? Vill få kanske högt snitt så jag kan komma in på juristlinjen.
    • Anna : Det är inget som säger att man inte kan satsa på högt betyg i eng 7 och samtidigt planera för att göra högskoleprovet. Nu hoppas vi det blir möjligt att göra högskoleprovet under våren 2021, men ingen vet. I västa fall ska man inte kunna göra HP under våren 2021. :(
    • : Håller med! Men vill nog höja i 3 ämnen. Går det att läsa alla 3 samtidigt på komvux
    • : ?
    • Anna : Om du har godkända betyg i kurserna brukar komvux ej ge plats att läsa samma eller motsvarande kurser; komvux brukar inte har råd med det. Varje utbildningsplats kostar perngar ju. :( Om du har tur och får läsa matte 1 och 2 på komvux trots att du har godkända betyg i kurserna, läs då, om möjligt matematik 1a och 2a för det är lättare att få högre betyg i kurserna i mattespår-a, än i b och c-spåren.
    • Anna : Du skriver om att du vill höja betygen i 3 ämnen; vilka är de 3 ämnena. Ett ämne är Matematik. Vilka är de andra två?
    • : Menar 3 kurser. Ma1a ma2a och eventuellt naturkunskap 2 eller svenska 1
    • Anna : Om man läser matte 1, så brukar man läsa matte 2 senare, alltså efter matte 1. Samtidigt med matte 1 kan man läsa svenska 1 och naturkunskap 2. det är 3 st. 100p.kurser. Om man läser en 100p.kurs på heltid (alltså endast den kursen) så läser man i fem veckor. Tre 100p.kurser läses på heltid på sammanlagt 15 veckor eller på halvtid på 30 veckor. Hur upplägg på komvux i din kommun är och om du kan få plats på de kurserna - var god fråga på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Läs alla kommentarer