Julia
    Jag är tretton år och vill bli utbytesstudent. Jag har ett par internetvänner och några av dem har varit "exchange student". Vissa av dom har gått på exchange i en månad, andra sex månader och kanske mer.

    Jag vill då veta, vad krävs för att bli utbytesstudent? Krävs det bra betyg? Bra betyg borde väl inte spela en stor roll i det hela eftersom att man kommer att gå i en normal skola och bo med en familj?

    Det är svindyrt och Jag undrar även om man skulle kunna få ett stipendium. Jag vet inte riktigt hur det funkar och skulle bli jättetacksam ifall jag fick ett svar.

    (Jag skulle helst vilja åka i en månad och jag skulle vilja åka till ett engelsktalande land)

    Tack på förhand!!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Julia!
    Fråga dina internetvänner som har varit "exchange students" på vilket sätt de ordnade möjlighet att åka utomlands.

    Det vi på Fråga SYV kan rekommendera är
    http://www.rotarystudent.se
    och
    http://www.gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa

    Ang. stipendier se http://www.fragasyv.se/dokument#Stipendier
    länksamling - info om stipendier.

    När du är 13år, är du inte Myndig och dina föräldrar/vårdnadshavare har väldigt mycket ansvar. De kan säga Nej och då får du inte åka utomlands. De har också ekonomisk ansvar för att betala för de aktiviteter som de godkänner.

    Det finns inte några klara riktlinjer angående utlandsstudier eller praktik. Det finns mycket info på internet men det är inte alltid man kan lita på det man läser.
    Vi skickar länkar (se ovan) till de sidorna som vi har förtroende för.

    Med vänlig hälsning
    Mikael