Lovisa
    Hej

    Jag går i årskurs 9 och gymnasievalet börjar närma sig. Som dem flesta så har jag ganska många frågor om gymnasiet och jag har fått mycket hjälp av skolans studievägledare men det fanns en fråga som inte ens han kunde besvara och det löd så här:
    Jag skulle vilja studera utomlands efter gymnasiet men måste man välja IB eller kan man studera utomlands utan IB behörighet? Finns det något Speciellt som jag ska tänka på om jag vill studera utomlands efter gymnasiet?
    Anledningen till att jag frågar är eftersom att jag inte riktigt är säker på om jag verkligen vill studera utomlands om 3 år och jag vet att IB linjen är en väldigt stängd linje om man väljer att studera vidare i Sverige ändå.

    Tack på förhand

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Lovisa,
    om du inte är säker på om du vill efter gymnasiet studera i Sverige eller utomlands - kan du gå "vanlig" gymnasieutbildning men tänk på att läsa extra mycket Engelska och/eller det språket som talas i det landet där du vill studera (vill man studera i Tyskland, är det bra att kunna Tyska - även i fall självaste undervisningsspråk blir Engelska).
    Engelska 7 /en kurs som inte är obligatorisk på något gymnasieprogram/ är mycket bra för dig att läsa - både om du vill läsa i Sverige och Utomlands. Den kursen ger 1,0 Meritpoäng, vilket höjer Meritvärde av dina gymnasiebetyg. Även Moderna språk, från steg 3 och "uppåt", dvs 4 och 5 - kan ge Meritpoäng.
    Du skriver inte i vilket land du ev. vill studera. Det är bra att lära sig så mycket som möjligt om det landet. Du kan, t.ex. välja temat för ditt Gymnasiearbete, som är en obligatorisk kurs på 100 p., utifrån det landet, som intresserar dig (på så sätt kan du " baka in " ditt intresse för utlandsstudier in i din svenska gymnasieutbildning).
    En annan möjlighet kan också finnas: att hitta en gymnasieskola, som för övrigt passar dig, men som även erbjuder en utbytesresa - då man kan läsa en del av sin gymnasieutbildning utomlands. Ofta handlar det om max en termin och ibland kortare - kanske bara tre veckor, men det är ändå värdefull erfarenhet för dig.
    Ang. exakt vad som krävs för att kunna söka eftergymnasiala utbildningar utomlands - är det generellt sett omöjligt att svar på. Svensk gymnasieexamen brukar accepteras som en bra grund för vidare studier - i de flesta länder. Speciella krav kan tillkomma på vissa tillvalskurser, men det beror på exakt vilken utbildning du vill söka. När du vet lite mer exakt vilken college eller University du vill söka till - kontakta dem och fråga vad deras krav är. Du kanske skulle behöva lägga till en extra kurs i Matematik, t.ex. - och det är möjligt att göra inför å k 3 på gymnasiet. Så om du i mitten av å k 2 på gymnasiet vet vilken/vilka kurser du skulle behöva lägga till inför dina utlandsstudier - bokar du tid hos skolans SYV och ni försöker justera din studieplan inför å k 3.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig och att du använder något tips/råd som jag gav dig.
    Önskar dig allt väl & stort LYCKA TILL!
    Julia SYV