Frida

    Är utbildad fritidspedagog sedan 1999, Barn- och ungdomspedagogisk examen med inriktning fritidspedagog som det hette då. För att få en förskollärarexamen, måste jag då läsa hela förskollärarprogrammet? Jag har jobbat i förskolan under några år, sedan min examen, men mest inom skolvärlden med förskoleklass och åk 1. Vh Frida

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Frida,
    om söker till förskollärarprogrammet och blir antagen kan du då direkt ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" och får sedan svar om vilka kurser eller delar av programmet som du kan hoppa över.
    *******
    Du kan också ansöka om legitimation som förskollärare hos Skolverket (motivera då med att du även har flerårig erfarehet av att de facto ha jobbat på en förskola) - kan dock inte lova att Skolverket anser detta vara tillräckligt och utfärdar legitimationen; men du kan försöka göra så.
    Som regel kräver Skolverket, för att kunna utfärda förskollärarlegitimationen, att man har FÖRSKOLLÄRAREXAMEN.

    ********
    Du kan också kontakta studievägledare på samtliga förskollärarutbildningar på de olika orter och fråga om de känner till att någon sort "överbryggande" utbildning skulle finnas eller vara "på gång". Se annars på lärosätenas hemsidor eller på den genemsamma hemsidan www.studera.nu om du hittar ngn "överbryggande" utbildning till förskollärare. Känner inte till ngn sådan utbildning, men utb.utbud förändras, så kanske kommer det till ngt nytt. Ansökningsperiod till höstens utbildningar startar i mitten på mars så kommer det troligtvis fler utb.alternativ vara synliga på www.studera.nu
    De sökbara svenska högskoleutbidlningar bör kunna hittas via www.antagning.se - en sida där man också gör självaste ansökan.
    Mvh
    L.

    Liselotte