Emma
    Jag funderar på att gå Sam inriktning Sam, går det att läsa den linjen ifall jag skulle vilja gå på Handels högskolan i framtiden eller måste jag läsa någon av naturlinjerna? Vilka ämnen krävs för att bli behörig till handelshögskolan och går det att lägga till de kurserna om jag skulle välja att läsa sam, sam?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej, så här skriver Handelshögskolan på sin hemsida: "För att vara behörig att söka till programmet krävs grundläggande behörighet och dessutom lägst betyget VG/C eller motsvarande i:

    Svenska B alt. Svenska 3 alt. TISUS-test​
    Engelska B alt. Engelska 6
    Matematik D alt. Matematik 3B eller 3C
    Samhällskunskap A alt. Samhällskunskap 1B alt. Samhällskunskap 1a1 + 1a2
    Historia A alt. Historia 1B alt. Historia 1a1 + 1a2
    Moderna språk, steg tre alt. Moderna språk 3". Det är följande kurser som inte ingår som obligatoriska i Samhällsvetenskapsprog.: matte 3, moderna språk steg 3. Matte 3kan du välja inom programfördjupningen och moderna språk ingår som obligatoriska två kurser men vilket steg du läser avgörs av dina förkunskaper. I fall du vill börja med ett nytt språk på gymnasiet, läser du steg 1 och 2 som obligatoriska och välj sedan steg 3 inom programfördjupning. Med vänlig hälsning, Liselotte syv
    Liselotte
    Hej Emma,
    Handelshögskolan har två olika program och om du tittar in på http://www.hhs.se/sv/Utbildning/BSc/RM/antagning/
    ser du att på Retail Management programmet kräver dem Jämförelsetal på minst 17.0 eller Högskoleprovsresultat på minst 1,5, dvs det är inte bara att du man har godkända betyg i kurserna utan att man även bör ha minst C-betyg i samtliga gymnasiekurser, som ingår i behörigheten.

    Dessutom är jag osäker angående Matte 3 eller Matte 4 på en av Handelshögskolans utbildningarna som heter Handelshögskolans kandidatprogram i Business and Economics (3 år, 180 hp). På sin hemsida uppger skolan att det är Matte D /eller Matte 3 b eller 3 c/ som krävs, men Matte D motsvarar annars Matte 4 och Matte C motsvarar Matte 3 (b eller c) - jag vill inte ge dig ett vilseledande svar.
    Jag måste därför svara så här:
    om du vill bli behörig till båda de grundutbildningarna som Handelshögskolan erbjuder, lägg till Matte 3 och Matte 4, försök få minst C-betyg i samtliga gymnasiekurser och i fall du får D eller E betyg på någon kurs, anmäl dig till högskoleprovet för att försöka uppnå minst 1.5.

    Om du inte vill läsa Matte 4 "i onödan", kanske... *L* ;-) - kontakta Handelshögskolan med frågan om varför de uppger Matte D eller Matte 3, när Matte D motsvarar Matte 4?
    Det kan vara bra att kontakta skolan och passa på och ställa frågan om någon ändring i behörighetskraven planeras inom de närmsta åren? Det händer då och då att kraven ändras och oftast åt det hållet att de blir tuffare, dvs fler och högre kurser krävs. För att vara helt säker planera för att läsa Matte 3 OCH 4 eller kontakta skolan för att vara "på den säkra sidan", som det heter.

    Ett annat ställe dit man med fördel kan vända sig om man har frågor om behörighet till en högskoleutbildning är https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/ Antagning till högskolorna. Det är de som värderar gymnasiebetyg när man söker till högskola/Universitet i Sverige. Det är Antagning.se som kommer att ge dig svar om du är Behörig när du söker till Handelshögskolan.

    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    • : Betyder detta alltså att jag kan gå Sam, Sam och bara lägga till matte 3B så är jag behörig till handelshögskolan?
    • Liselotte : Jag har skrivit ett utökat svar till dig. Lycka till!