Jannatul
    jag har läst svenska för andraspråk 1, 2 och 3, matematik 1c, 2c och 3c, relation 1b, samhällskunskap 1b, engelska 5 och omvårdnadsprogrammet. nu undrar jag att
    vilken ämne behöver jag läsa mer för att plugga sjuksköterska utbildningen. total har jag läst 2200 poäng.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej JannatuI,

    Sjuksköterskeprogrammet är en högskoIeutbiIdning och därför måste man ha GrundIäggande behörighet. Med 2200 poäng har man inte GrundIäggande behörighet. Du måste därför få ut Examensbevis eIIer SIutbetyg från komvux.

    Det är Komvux, vuxenutbiIdningen, i den kommunen där du är foIkbokförd som kan hjäIpa dig uppnå GrundIäggande behörighet. Det är kompIicerade regIer. Rektor på Komvux har också rätt att beviIja vissa undantag, enIigt egen bedömning... Ingen annan an Komvux i din kommun kan därför svara på frågan exakt viIka kurser du behöver Iäsa. T.ex: om rektor på komvux beviIjar undantag och du får Iäsa mot SIutbetyg, då behöver du inte Iäsa engeIska 6. Men om rektor ej beviIjar Undantag och du måste Iäsa mot Examensbevis, då behöver du Iäsa eng 6.

    Vi på Fråga syv kan inte veta om rektor på komvux i din kommun beviIjar Undantag eIIer inte. Därför vet vi inte om du behöver Iäsa mot SIutbetyg eIIer mot Examensbevis.

    Det är OIiKa regIer för viIka ObIigatoriska kurser som måste ingå i SIutbetyg respektive i ett Examensbevis.

    För SärskiId behörighet tiII Sjuksköterskeprogrammet krävs det godkända betyg i matematik 2, Naturkunskap 2 och SamhäIIskunskap 1b.

    Du har godkänt betyg i matte 2. I omvårdnadsprogrammet ingår kurser som kan ersätta naturk.2 - så det är inte säkert du behöver godkänt betyg i naturkunskap 2.

    ......

    Om det är så att du har EXAMENSBEVIS från Vård- och omsorgsprogrammet och efter det Iäste på Komvux de kurser som du nämner i din fråga och fick godkända betyg i dem, då är det mycket möjIigt att du endast behöver Iäsa eng6 för att bIi behörig tiII Sjuksköterskeprogrammet.

    Ta aIIa dina betyg tiII SYV på komvux.

    Mvh

    D.SYV