Sara
    Hej, jag är utländsk och försöker få en gymnasieutbildning i Sverige. Hittills har jag läst SVA 1&2, och just nu läser jag SVA3. Jag planerar på att sedan läsa en administration gymnasieutbildning som är värd 500 poäng. Där ingår Administration 1&2, Administration specialisering, Personaladministration och Receptions- och konferensservice. Vilka mer kurser behöver jag läsa för att få en fullständig gymnasieutbildning? Krävs kurser i matte och engelska, och isåfall vilka? Eller gäller det bara att nå upp till en viss poäng? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    det krävs godkända betyg i matematik och i engelska. Du måste under alla omständigheter få godkänt betyg i Matematik 1 och i Engelska 5 (det är kraven för yrkesexamen). Vill man ha högskoleförberedande examen krävs även godkänt betyg i Engelska 6. Vad gäller matten, så kan det räcka med matematik 1 (godkänt betyg i en kurs matematik 1a, eller 1b, eller 1c) även om du vill få högskoleförberedande gymnasieexamen (här beror det på från vilket "program" din examen är).
    Det bästa är om du gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux.