Riham
    Hej det är så att jag just nu läser upp kurser på gymnasiet och undrar att om jag vill plugga på yrkeshögskola.. vad skiljer det sig från universitet/högskola och vad krävs för att kunna läsa en utbildning ? gärna att du länkar vart jag kan läsa mer om det annars! Jag undrar också att om man vill börja på en yrkesutbildning så fort som möjligt, hur söker jag? Måste jag ha till exempel läst mina kärnämnen eller läst upp alla gymnasiekurser redan? Tacksam för utförligt svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Riham!

    Du kan söka hur många olika yrkeshögskoleutbildningar som helst och komma in på några av dem samtidigt och i så fall välja sen vilken du vill gå. För formell behörighet till en YH krävs det examen från valfritt gymnasieprogram (yrkes eller högskoleförberedande). Skillnaden i behörighet från högskolebehörighet är att det ej krävs godkända betyg i svenska 2, 3 och eng6 (i alla fall inte till alla YH) men sedan kan det till vissa YH tillkomma krav på särskild behörighet (som också kan vara att man har viss arbetslivserfarenhet). Vissa YH "kör" också med egna antagnignsprover och/eller intervjuer. Det är, alltså, olika vad det kräver att man ska ha eller göra. Du hittar alla YH på www.yhguiden.se där du också kan se vilken behörighet just den YH kräver. Men man kan söka (och även komma in) även om man ej är behörig, då skriver du att du söker i "fri kvot" och uppger alla dina meriter (inklusive praktik, alla betyg i alla kurser och alla dina andra meriter - extra språkkunskaper mm.)

    Om yrkeshögskola allmänt läs här >>

    Om behörighet till yrkeshögskola - läs här >>

    Om examen från YH - läs här >>

    Yrkeshögskoleutbildningar som startar till hösten 2016 - hittar du här >>

    Om du hittar några YH som du är intresserad av, uppge vilka de är - och vilka frågor du har om dem, så ska jag försöka hjälpa dig mer.

    Du undrar vad som skiljer sig mellan högskola & yrkeshögskola och det är flera saker:

    - man kan komma in på YH utan att vara fullt behörig (det kan man inte på en högskola/universitet där man måste vara behörig);

    - vissa utbildningar finns bara på högskola (exempelvis om man vill bli Sjuksköterska eller Lärare då måste man läsa på högskola);

    - vissa utbildningar finns bara på yrkeshögskola (exempelvis om man vill bli Tågförare eller Specialistundersköterska då måste man läsa på yrkeshögskola);

    - YH är oftast kortare och innehåller mer praktik;

    - högskoleutbildningar är mer teoretiska och YH är mer praktiska;

    - de flesta YH uppvisar bättre resultat i att ge jobb direkt efter utbildningen (med undantag av några få högskoleutbildningar - t.ex Sjuksköterska och Läkare får oftast jobb direkt efter avslutad utbildning men många andra högskoleutbildningar kan tyvärr leda till att man är arbetslös under lång tid eller tvingas ta jobb som inte har något med ens utbildnig att göra).

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA