Robert

    Hej SYV! Jag är lite förvirrad vad som gäller för mig som gick ut gymnasiet 2010, gällande mina betyg och och vilka av mina kurser som räknas med eller inte. Som jag förstår det har jag två val. Det ena är att läsa mot ett slutbetyg och då måste ja bli klar innan 1 juli 2020. Det andra är att läsa mot ett gymnasium examen. Så här ser mina betyg ut från gymnasiet Kurs, kurskod, betyg, poäng. Webbdesgin, DTR1210, (G), 100 poäng Estetisk verksamhet, ESV1201, Godkänd, 50 poäng Geografi A, GE1201, Godkänd, 100 poäng Idrott och Hälsa A, IDH1201, Godkänd, 100 poäng Naturkunskap A, NK1201, Godkänd, 50 poäng Naturkunskap B, NK1201, Godkänd, 100 poäng Psykologi A, PS1201, Godkänd, 50 poäng Samhällskunskap A, SH1201, Godkänd, 100 poäng Svenska som andraspråk A, SVA1202, Väl godkänd, 100 poäng Svenska som andraspårk B, SVA1202, Godkänd, 100 poäng Trafikkunskap, TRTE1501, Godkänd, 150 poäng Projektarbete, PA1201, Godkänd, 100 poäng Följande kurser har jag läst komvux. Kurs, betyg, poäng. Engelska 5, (C), 100 poäng Engelska 6, (B), 100 poäng Religionskunskap 1 (A), 50 poäng Företagsekonomi 1 (A), 100 poäng Ledarskap och organisation (A), 100 poäng Marknadsföring (A), 100 poäng Matematik 1a (D), 100 poäng Matematik 2c, pågående, klar 2019-10-09 Hur många poäng saknas för ett slutbetyg respektive en gymnasieexamen? Om det skulle vara så att jag hinner innan 1 juli 2020. Och det visar sig att programmet jag söker till kräver en specifik behörighet hur kommer då påverka om jag behöver komplettera enstaka kurser, har jag möjlighet att göra det och hur påverkar det mitt meritvärde? Jag har pratat med olika studievägledare som ger mig olika svar, vissa säger att ena krusen kan räknas med, den andra säger att den inte gäller och nu står jag här och har ingen aning om hur mycket poäng jag har samlat på mig eller hur mycket jag behöver komplettera. Oavsett så har jag insett att mina betyg är för svaga för att jag ska kunna konkurrera med mina betyg, således behöver jag satsa på högskoleprovet för att ta mig in på min drömutbildning, men innan det så behöver jag antigen ha ett slutbetyg eller ett gymnasieexamen. Jag hoppas ni kan hjälpa mig att finna sinnesro i denna djungel! Ett stort tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Robert,
    att läsa mot ett Slutbetyg är ett undantag, som kan beviljas av rektorn på Komvux. Du kan inte själv bestämma att du läser mot ett slutbetyg. Standard sedan några år är Examensbevis.
    Du måste ansöka om att få läsa mot ett Slutbetyg, vilket är fördelaktigare för dig (om du får det beviljad, så att säga). Varför är det fördelaktigare för dig att läsa mot ett Slutbetyg? Av fler anledningar: färre poäng krävs och friare kurssammansättning.
    Skulle du få Nej, och måste läsa mot examensbevis - då har du ett val här: att läsa mot Högskoleförberedande examen eller mot Yrkesexamen.
    För högskoleförberedande examen kommer du behöva även godkänt betyg i svenska 3 som är en högre kurs än Svenska B, som du redan har betyg i. Du ska också bli tvungen att göra Gymnasiearbete som måste stämma överens med inriktning i ditt examensbevis och få godkänt på GA, i annat fall uppfyller du inte kraven för exam.bevis.

    Ett ganska stort problem är "8-års regeln" som säger att betygen som är äldre än 8 år får ej ingå i ett Slutbetyg, men i många fall kan rektorn på komvux bevilja ett undantag. Om rektorn (eller "betygsgruppen") på komvux anser att de ej kan bevilja undantag för dina betyg, då måste du nu läsa mot examensbevis, då du inte kommer hinna läsa om så många kurser som du skulle behöva innan 1 juli 2020.

    Sammanfattning:
    jag anser inte att du har ett val på det viser som du beskriver i din fråga. Jag tycker du bör ansöka om att få läsa mot ett Slutbetyg och se om din ansökan blir beviljad. Sedan gör du planering med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, för att det är där du kommer få ut ditt Slutbetyg eller Examensbevis.

    Liselotte