Moa
    Hej! Min bror är född 1990 och fick inte godkänt i alla sina kurser i gymnasiet.
    Om jag räknat rätt så har min bror 900p av 2050p baserat på de kurser han läst och saknar därför 1150p. Jag gick ut gymnasiet 2018 och då behövde man minst 2250p och maxpoäng var 2500p. Nu ska min bror läsa upp sin kompetens och även om jag är medveten om vilka kurser han är underkänd så försöker jag räkna på vad han saknar poäng mässigt, ifall vi kan byta ut några kurser till andra.

    Min fråga är då om han har gymnasiekompetens med endast 2050p fast kravet är 2250p med tanke på när han gick i gymnasiet? Har räknat flera gånger och alla hans kurser sammanlagt blir endast 2050p.
    Jag undrar även om det är möjligt för honom att byta ut kurser, han läste naturvetenskap men behöver inte den behörigheten då han vill plugga programmering på yrkeshögskola.

    Tacksam för svar för blir inte klok!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Moa!
    Yrkeshögskola kan ta in obehöriga. Alltså är slutbetyg eller examensbevis från gymnasiet inte ett absolut krav. Din bror kan söka och komma in på yrkeshögskola redan nu. Vi kan inte lova att han gör det, men chansen finns. Han är välkommen att söka till alla de yh-utbildningar som han är intresserad av.
    Kika gärna på listan på utbildningar på yhguiden.se/resultat?Category.id=1&Education.

    Men om din bror vill skaffa sig "gymnasiekompetens", behöver han ta alla sina tidigare betyg till SYV på komvux i den kommunen där han är folkbokförd. Första frågan blir då om man kan läsa mot Slutbetyg eller om det är för sent för honom och man måste läsa mot Examensbevis. Det är olika typer av utbildningsdokument med väldigt annorlunda krav. Det skulle vara fördelaktigt för honom att läsa mot ett Slutbetyg men han kanske inte hinner... för "dead"-line är nu 1 juli 2021 (den blev framflyttad flera ggr).
    Jag skulle rekommendera att din bror söker till många olika yrkeshögskoleutbildningar nu, på en gång + att han söker på komvux läsa mer matematik och programmering. Kurserna som Programmering 1 och 2 och Tillämplad programmering kan ingå i de olika typer av utbildningsdokument. Mer matte och även engelska är alltid bra att kunna och de kurserna får också ingå i både slutbetyg och i examensbevis.
    Jag rekommenderar i första hand läsa - på komvux - engelska, matte och programmering med tanke på vidareutbildning inom programmering. Yrkeshögskoleutbildningar inom programmering brukar, för särskild behörighet, kräva godkänt betyg i kurserna Programmering 1, Matematik 2 och Engelska 6.

    Matematik 2 motsvarar den gamla kursen Matematik B (se om din bror har godkända betyg i Matematik A och B);
    Engelska 6 motsvarar den gamla kursen Engelska B (se om din bror har godkända betyg i Engelska A och B).