Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elisabeth,

    kontakta komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd. Det är på komvux i sin "hemkommun" som man kan läsa gymnasiala kurser.
    För att bli behörig till högskola/universitet i Sverige behöver man Slutbetyg från gymnasiet eller Examensbevis.
    Diskutera med studie- och yrkesvägledare på komvux i din kommun om vilka olika alternativ du har.

    Vänliga hälsningar och lycka till!

    Julia

    Daniel SYV

    Hej, Elisabeth!

    Var god se www.folkhogskola.nu/sok - info om utbildning i Dalarna, på Sjöviks folkhogskola (allman-kurs-steget---for-dig-som-tidigare-gatt-sarskola); Det är utbildning på en Folkhögskola; folkhögskola har internat, det vill säga man kan bo på skolan om jag förstår det rätt.

    Lycka till!

    Daniel