Holger
    Hej.

    Jag gick ur gymansiet 2014 med ofullständiga betyg och fick således inget slutbetyg eller gymnasieexamen. Under det gågna året har jag läst upp samtliga kurser inklusive slutfört mitt gymnasiearbete sånär som på en kurs värd 50 poäng. Jag har läst upp kurserna på min gamla gymnasieskola. Är jag högskolebehörig eller krävs det att jag läser klart även den sista kursen?
    Hälsningar Holger.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Holger!

    För att vara "högskolebehörig" måste du få ut ett dokument som heter "Examensbevis".

    Vad som krävs för att uppfylla alla kraven för examensbevis från gymnasieskola, kan du läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    2500 betygsatta poäng behöver du - bland annat - för att ha rätt till Examensbevis från gymnasieskola.

    Skulle du begära Examensbevis från Komvux, räcker det med 2400 poäng. Jag ser att du är 19 år och då är frågan om du kan få Examensbevis från Komvux eller ej. Innan 1 juli det kalenderår man fyller 20 år är man behörig till studier på Komvux endast i fall man är "färdig med gymnasiet", dvs har läst på gymnasiet i minst 3 år. Om du är osäker på den punkten (om du kan läsa på Komvux eller få Examensbevis från Komvux) - vänd dig till Komvux i din hemkommun, dvs den kommunen där du är folkbokförd.

    Med vänlig hälsning
    Mikael