Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    för att kunna jobba som Fysioterapeut läser man på högskola/universitet - i 3 år på fysioterapeutprogrammet. Behörighet till det är godkända betyg i kurser:

    Idrott och hälsa 1, Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b. Dessutom krävs det alltid Grundläggande behörighet till högskola, som i ditt fall = Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram (eller från ett yrkesprogram men då måste man se till att man har godkända betyg i svenska/svenska som andraspråk 2 och 3 samt i engelska 6, för att de kurser ingår inte som obligatoriska i de yrkesprogrammen).

    Antagningsgräns som kommer att uppstå framöver (dvs hur höga betyg som kommer att krävas) är det ju ingen som vet. Det går givetvis att titta på var den låg vid förra antagningar - men då är det kanske bäst att titta bara på de högskolor/universitet där du kan tänka dig att läsa.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare